Japanske asteroide-hoppere sender vilde fotos til Jorden
rugyu asteroide Hayabusa

Dette foto blev taget under et hop af den ene af de to rovere. Til venstre ses asteroiden Ryugu. De lyse pletter er reflekteret sollys. (Foto: JAXA)

24 september 2018

Det ligner måske lidt resultatet af et dårligt Snapchat-filter.

Men et nyt foto fra det japanske rumagentur, JAXA, er faktisk menneskets første foto fra et mobilt fartøj på en asteroide. Det skriver JAXA i en pressemeddelelse.

To hoppende japanske rovere fra den japanske rumsonde Hayabusa2 er landet på asteroiden Ryugu.

Og nu er roverne, der sammen kaldes MINERVA-II1, begyndt at sende billeder tilbage til Jorden.

Den ene af de to rovere tog dette billede, lige efter den havde løsrevet sig fra rumsonden Hayabusa2 d. 21. september. Asteroiden Ryugu toner frem i billedets højre hjørne. (Foto: JAXA)

»Jeg blev så glad, da jeg fik de gode nyheder,« siger ansvarshavende for rumsonderne, Takashi Kubota, fra JAXA i pressemeddelelsen.

Den japanske rumsonde ankom til asteroiden i juni, og den har været 4 år og 3,2 milliarder kilometer undervejs.

Da rumsonden og Ryugu-asteroiden mødte hinanden i juni, var de begge omtrent 290 millioner kilometer fra Jorden.

Rumsonden gik først i kredsløb om asteroiden, og nu har den sendt de to rovere ned til asteroidens overflade.

Roverne er udstyret med en hoppe-mekanisme, der gør dem i stand til at bevæge sig rundt forskellige steder på asteroiden.

Foreløbig har de japanske forskere dog kun bekræftet, at hoppe-mekanismen fungerer på den ene af roverne.

Asteroiden Ryugu er 'primitiv' – det vil sige, at den i sin sammensætning minder om Solsystemets første tid.

Hayabusa2

En af MINERVA-II1-roverne tog dette billede umiddelbart efter at have forladt rumsonden Hayabusa2. Asteroiden er i bunden, og øverst kan man se rumsonden. Billedet er sløret, da roveren roterede. (Foto: JAXA)

Dermed kan den potentielt give os svar på, hvilke grundstoffer og molekyler, der fandtes i Solsystemet førhen. Og måske kan den også sætte os på sporet af, hvordan livet kunne opstå, har danske forskere tidligere fortalt til Videnskab.dk.

Det er planen, at roverne skal bringe prøver fra asteroiden hele vejen tilbage til Jorden.

Det vil være en mindre sensation, hvis det lykkes. Man har nemlig ikke tidligere kunnet lande på, bore og bringe prøver hjem til Jorden fra en asteroide i dette størrelsesomfang.