Curiosity tager selfie under voldsom sandstorm
Robotten Curiosity har taget en selfie under en af de vildeste storme, man har observeret på Mars. Stormen har mørklagt den anden side af planeten, hvor en anden Mars-rover er sendt i dvale.
Billedet viser et borehul og en fin bunke orange Mars-sand fra en af Curiosity's seneste boringer (Foto: NASA / JPL-Caltech / MSSS / Kevin M. Gill (CC BY 2.0) )

I forgrunden kan man ane et borehul og en fin bunke Mars-støv. Det stammer fra en af Curiosity's seneste boreprøver (Foto: NASA / JPL-Caltech / MSSS / Kevin M. Gill (CC BY 2.0) )

Robotten Curiosity er havnet i lidt af et stormvejr.

Den sandstorm, der i øjeblikket indhyller den røde planet, bliver af NASA beskrevet som »en af de mest intense, man nogensinde har observeret.«

Mens stormen raser, har Curiosity formået at tage en selfie. Billedet er taget med Curiositys kameraarm, 'Mars Hand Lens Imager', der vel nok er verdens dyreste selfiestang.

Curiosity og Mars 2020

Curiosity er en del af Mars Science Laboratory under Mars Exploration programmet.

Curiosity har en tvilling. Denne tvilling, som kendes under navnet 'Mars 2020', er også en del af Mars Exploration Programmet.

Mars 2020 er stadig hos NASA og er først planlagt til at blive affyret fra Kennedy Space Center i 2020.

Kilde: Carsten Olsen, Formand i Copenhagen Suborbitals

Hvis man ser godt efter på billedet, kan man se et lille borehul i stenen ved siden af Curiosity.

Robotten er nemlig gået i gang med at foretage nye boreprøver, efter tekniske problemer tvang den til at holde en pause på mere end et år.

Tidligere i juni blev det offentliggjort, at Curiosity havde fundet organiske molekyler i en af sine boreprøver. Molekylerne har vakt opsigt, fordi de kan være spor efter liv på Mars.

Sandstorm slukker for lyset og sender robot i dvale

Sandstormen er stor nok til at dække en fjerdedel af planeten. Det svarer til 41 mio km2 eller hele Nordamerika og Rusland til sammen.

På den anden side af Mars, hvor en anden Mars-rover ved navn Opportunity holder til, er sandstormen så voldsom, at den har blokeret for Solens lys.

Det ser altså sort ud for Opportunity. Ikke mindst fordi robotten kører på solenergi. Den har været i dvaletilstand siden 10. juni i år.

Opportunity og Spirit

Opportunity har også en tvilling. Den hedder Spirit, og den befinder sig på Mars ligesom Opportunity. Man har dog ikke længere kontakt til roveren.

Opportunity og Spirit er en del af NASA’s Mars Exploration Rovers program.

Kilde: Carsten Olsen, Formand i Copenhagen Suborbitals

Ifølge lederen for Opportunity-missionen, Steve Squyres, er sandstormen den værste, robotten nogensinde har oplevet. Det fortæller han i et blogindlæg hos Planetary Society.

»Vi gør, hvad vi kan, krydser fingre og håber på det bedste,« siger missionslederen, der er planetolog ved Cornell University i staten New York.

Curiosity er bedre udrustet end Opportunity til at klare mørket. Curiosity kører nemlig på atomenergi fra det radioaktive isotop plutonium-238.

Billedserien simulerer, hvordan sandstormen formørker himlen på Mars. Billedet til højre viser Opportunity's udsyn i juni 2018. (Foto: NASA / JPL-Caltech / M. Lemmon, Texas A&M University)

Billedserien simulerer, hvordan sandstormen formørker himlen på Mars. Billedet til højre viser Opportunitys udsyn i juni 2018. (Foto: NASA / JPL-Caltech / M. Lemmon, Texas A&M University)

Et lys i mørket

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Forskere håber på at udnytte situationen til at studere, hvordan storme opstår og spreder sig på Mars.

Det er nemlig ikke hver dag, chancen byder sig. Sidste gang, der rasede en lignende storm på Mars, var i 2007, lang tid før Curiosity var på pletten.

Udover de to Mars-rovere skal tre satelitter i omløb om planeten hjælpe med at kaste nyt lys på vejrfænomenet.

Læs mere om Curiosity

Hvis du vil læse mere om Curiosity og eventyret på Mars, kan du dykke ned i Videnskab.dk's artikler om robotten.

Læs for eksempel om, hvordan Curiosity arbejder, eller se dens 10 bedste billeder fra sin karriere på Mars.