KORT NYT FRA DANMARK:
En ny ph.d.- afhandling fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, viser ifølge en pressemeddelelse, at en række pædagogiske og didaktiske tiltag og metoder øger koblingen mellem teori og praksis på professionsbacheloruddannelserne – lærer-, pædagog-, sygeplejerske- og ingeniøruddannelserne.
Det drejer sig blandt om at undervise med videooptagelser.
»Video og interaktive multimedieprogrammer kan bringe praksis ind i den teoretiske undervisning ved at illustrere og visualisere, hvordan bestemte teorier kan anvendes i praksis. Derved får de studerende mulighed for at analysere og reflektere over praksis, ligesom de får mulighed for at vende tilbage og se på egen praksis med nye perspektiver, både i form af teori og nye praktiske erfaringer,« forklarer ph.d. Trine Kløveager Nielsen, som står bag afhandlingen Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Hun er kommet frem til resultaterne gennem et systematisk review af den eksisterende empiriske forskning på feltet.
Læs også:
Skolehaver og gårdbesøg kan bidrage til fornyelsen af folkeskolen
Nye medier ændrer ikke gammeldags undervisning
Klasselokaler duer ikke til moderne undervisning
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
Ibp