Dieselbiler er forurener luften igennem såkaldte NOx-gasser, der slipper ud gennem udstødningsrøret. En af de måder, man kan begrænse forureningen, er ved at bruge ammoniak, der gennem en katalysator i bilen kan uskadeliggøre gasserne.
Nu har danske forskere ved DTU Energikonverterings Sektion for Modellering og Materialer på Atomar Skala (ASC) kortlagt, hvordan ammoniak lagres, og det kan blandt andet bruges til at rense luften fra bilens udstødning.
»I ammoniak-forbindelsen har vi set på, hvorfor ammoniakoptag og -frigivelse opfører sig, som de gør. Vi har bl.a. gennem vore beregninger og eksperimenter kunnet forudse en tilstand i materialet, som der ikke tidligere har været taget højde for. Vi påviste ud fra beregninger og eksperimentelle målinger, hvor den tilstand lå i både reaktionsmekanismen og rent fysisk i overfladen, og det er vigtigt for forståelsen af, hvor hurtigt processerne sker,« siger professor Tejs Vegge, der er sektionsleder på ASC på DTU, i en pressemeddelelse.
Den nye forskning, er udgivet i tidsskriftet, The Journal of Chemical Physics, og foruden at rense luften fra udstødningsrør, kan studiet også bruges til at lagre energi i brændselsceller, der laver elektricitet igennem kemiske reaktioner. Her bruger man nemlig også ammoniak.
Læs også på Videnskab.dk:
Ammoniak skal rense udstødning fra dieselbiler
Gylle og bil-os ødelægger kirkernes kulturskatte