Amerikanske matematiklærere i High School vurderer deres elever ud fra kønsfordomme, skriver livescience.com.
Matematiklærere lader til at vurdere hvide kvinderes matematiske evner lavere end evnerne hos hvide mandlige studerende – selv når pigernes karakterer og testresultater er på linje med drengenes.
Det viser en undersøgelse foretaget af et forskerhold, som har analyseret data indsamlet som en del af National Educational Longitudinal Study of af 2002, foretaget af det amerikanske National Center for Education Statistics.
»Vi har fundet bevis for en konsistent bias mod hvide kvinder, som tyder på, at lærerne holder fast i en tro på, at matematik er nemmere for hvide mænd end for hvide kvinder,« skriver Catherine Riegler-Crumb og Melissa Humphries fra The University of Texas i Austin i apriludgaven af tidsskriftet Gender & Society.
Undersøgelsen foregik i 2002, hvor forskerne samlede en nationalt repræsentativ gruppe af gymnasieelever. Via eleverne fik forskerne oplysninger om eleverne selv, deres forældre, lærere og bibliotekarer. Flere data vil blive indsamlet fra gruppen i år.
Læs også: Angst for matematik kan ses i hjernen