KORT NYT FRA UDLANDET
Genetik betyder mere end lærerens indflydelse i forhold til elevers præstation i skolen.
Det viser ny forskning fra King’s College London ifølge engelske The Independent.
Forskerne har undersøgt, hvor stor indflydelse henholdsvis gener og miljømæssige faktorer som familie og lærerens har på elevernes præstation i den såkaldte GCSE eksamen (General Certificate of Secondary Education), der bliver taget af engelske skoleelever i alderen 14-16 år i en række forskellige fag.
Undersøgelsen viser, at genetik er langt vigtigere for elevernes præstation end læreren og familien. 58 procent af forskellene i elevernes præstation kan således tilskrive forskellige genetik, mens 29 procent af forskellene i præstationerne skyldes miljømæssige forskelle som familie og lærer, skriver The Independent.
Desuden er drenges resultater mere påvirket af gener end pigers, viser studiet.
Læs også:
PISA-test til voksne er på vej
“PISA-undersøgelsen skader den danske folkeskole”
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
mbh