Ugens podcast: Kan kvantekryptering holde hackere ude af din bankkonto?
Kvantecomputere er en bombe under fremtidens IT-sikkerhed. Vores bedste håb hedder kvantekryptering. Men er teknologien så sikker, som fysikerne påstår? Få svaret i ugens podcast.
I ugens podcast kan du bl.a. høre, hvordan det lyder, når en spækhugger taler engelsk. (Grafik: Mette Friis-Mikkelsen)

Bankkonto, feriebilleder og private emails.

Hele vores liv ligger efterhånden i den digitale sky, og det er en stor udfordring at holde hackerne væk fra vores personfølsomme data.

De såkaldte kvantecomputere med overlegen regnekraft gør ikke problemet mindre.

Komplekse problemer kalder på komplekse løsninger – og i dette tilfælde hedder svaret kvantekryptering.

Men kan kvantekryptering holde hackerne på porten, eller vil de bare opfinde nye veje ind til din email- og bankkonto?

Videnskab.dk podcast

Videnskab.dk udgiver en podcast om ugen.

Du kan lytte til ugens podcast i afspilleren i toppen af artiklen eller via en podcast-app på din smartphone.

Du kan finde information om podcastapps, og hvordan du finder vores podcasts på din smartphone, i bunden af artiklen.

Hør svaret, når postdoc fra intitut for fysik på DTU Christian Scheffmann Jacobsen forklarer, hvordan den komplicerede teknologi fungerer, og hvor sikker den er.

Talende spækhuggere og godt nyt fra kræftfronten

Hvordan lyder det, når en spækhugger taler engelsk?

Det kan du høre med dine egne ører i ugens podcast, når nyhedsredaktør Jonas Salomonsen som altid gennemgår tre af ugens største historier.

Du kan også høre om et opsigtsvækkende fund af et ældgammelt menneskefossil i en hule i Israel.

Forskere vurderer, at mennesket er intet mindre end 180.000 år gammelt – det er næsten 100.000 år ældre end de hidtil ældste fund uden for Afrika.

På den måde rykker fundet ved selve vores forståelse af menneskets udviklingshistorie. Hør, hvad forskerne ellers fandt i hulen, i ugens podcast.

Og så er der endelig en god nyhed at gå på weekend på. Chancen for at overleve en kræftsygdom er nemlig steget markant i Danmark.

Det er konklusionen på et internationalt kæmpestudie, der har undersøgt 37,5 millioner patienter verden over.