Opdagelsen af tyngdebølger giver Nobelpris i fysik
Det var en videnskabelig sensation, da den første detektion af tyngdebølger blev annonceret i februar 2016. Nu har de tre tyngdebølgeforskere Rainer Weiss, Kip Thorne og Barry Barish fået Nobelprisen i fysik for opdagelsen.
Sorte huller

To sorte huller, der kredser stadig tættere på hinanden for til sidste at smelte sammen, udsender tyngdebølger, der er stærke nok til at kunne detekteres. (Illustration: SXS Project)

Tre amerikanske professorer deler årets Nobelpris i fysik. Kip Thorne, Rainer Weiss og Barry Barish får Nobelprisen for opdagelsen af tyngdebølger.

Rainer Weiss får halvdelen af prisen, mens de to andre må dele den anden halvdel.

»Det er omkring 1.000 menneskers arbejde, der belønnes her. Og det er et stykke arbejde, der har været i gang i 40 år,« siger Rainer Weiss på Nobelpriskomiteens pressemøde.

»I fremtiden skal vi forbedre følsomheden, så vi kan kigge længere ud i universet. Vi håber, at vi vil kunne detektere sorte huller, der kolliderer i alle dele af universet.«

Rumtiden skælver

Arven fra Nobel

Nobelpriserne blev uddelt første gang i 1901. I 2017 følger der ni millioner svenske kroner med prisen.

Pengene kommer fra afkastet af den arv, som svenske Alfred Nobel (1833-1896) efterlod sig. Udover Nobelprisen er han bedst kendt for opfindelsen af dynamit.

Prisen kan ikke modtages af afdøde personer.

Læs mere om prisen, og hvorfor nogle mener, at den er håbløst gammeldags, i artiklen 'Forskere revser Nobelprisen: Unfair og gammeldags rammer'.

Tyngdebølger, der også kaldes gravitationsbølger, er krusninger i selve rumtiden.

De udsendes, når masser accelererer i forhold til hinanden, for eksempel når sorte huller eller neutronstjerner kredser rundt om hinanden.

Med tyngdebølgedetektorer har vi fået et helt nyt vindue til universet. Tyngdebølger kan nemlig fortælle os en masse om nogle af universets voldsomste begivenheder og for eksempel gøre os meget klogere på sorte huller, neutronstjerner og supernovaer.

LÆS OGSÅ: Forskere: Disse fund kan vi forvente af tyngdebølger

»Det er helt som forventet og meget velfortjent,« lyder det fra Thomas Tauris, der er astrofysiker og forsker i neutronstjerner, sorte huller og tyngdebølger ved universitetet i Bonn i Tyskland. Samtidig er han adjungeret professor ved Aarhus Universitet.

»Det teoretiske arbejde gennem de sidste 30-40 år og disse helt utrolige præcisionsmålinger af gravitationsbølger går op i en højere enhed. Det er en smuk kombination.«

100 års ventetid

Tyngdebølgerne blev beskrevet af Albert Einstein i den almene relativitetsteori, men først 100 år efter teoriens fremkomst blev det muligt at udvikle detektorer, der var i stand til at måle de ekstremt svage bølger.

»Nobelprisen er helt fantastisk og velfortjent. Prisen gives for opdagelsen af noget, der blev forudsagt for 100 år siden, og tyngdebølgedetektorerne åbner op for en helt ny måde at detektere signaler fra det fjerne univers,« som professor Jens Hjorth fra Dark Cosmology Centre under Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet siger det.