Neandertal-tis kan varsle ny, gylden æra i arkæologien
I jordprøver fra huler finder forskere DNA fra fortidsmennesker. Fundet åbner måske en ny æra i arkæologien, hvor jord-DNA kan afsløre nye detaljer i historien. Og måske tilmed opdage ukendte menneskearter.
DNA sedimenter jord arkæologi datere mennesker tidligste

Udsigten fra den kroatiske hule Vindija, som neandertalere indtog for 30-45.000 år siden. (Foto: MPI f. Evolutionary Anthropology/ J. Krause)

I en hule i Belgien kaldet Trou Al’Wesse findes tusinder af knoglelevn, men ikke en eneste neandertalknogle. Ikke desto mindre har et hold tyske forskere netop fundet neandertaler-DNA, som er flydt ud i jorden - formentlig fordi vedkommende brugte et hjørne af hulen som toilet for 50.000 år siden.

»Jeg synes, at det er aldeles fascinerende, og det åbner mange nye muligheder i fremtiden,« siger biokemikeren Matthias Meyer, som leder Advanced DNA Sequencing Techniques på Max Planck Instituttet i Leipzig, Tyskland og står bag det nye fund.

• Jordlag fra huler indeholder arvemateriale fra forhistoriske mennesker - neandertalere og denisovaer.
  • Pilot-studiet kan åbne for en ny æra i arkæologien, hvor DNA bliver så almindeligt som kulstof14-datering
  • På sigt kan sediment-DNA afsløre forhistoriske menneskers folkevandringer, opblandinger og historie i detaljer. Det kan endda afsløre nye arter.

»Matthias Meyer er kendt som lidt af troldmand i laboratoriet, og her benytter hans team alle tricks i bogen til at isolere meget små mængder fossilt DNA fra de gamle jordlag. Det er et rigtigt fint studie,« siger ekspert i fossilt DNA, adjunkt ved Center for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum i København, Morten Allentoft, som ikke selv har deltaget i forskningen.

Opdagelsen åbner på sigt for at kortlægge forhistoriske menneskers udbredelse og folkevandringer uden være afhængig af meget sjældne skeletfund.

»I princippet viser vi, at der er en næsten uendelig kilde til DNA fra forhistoriske mennesker og det giver mange nye muligheder for at studere de her gruppers genetiske historie,« siger Matthias Meyer.

Forskerne mener, at sediment-DNA, som det kaldes, har potentiale til at blive en standardteknik for arkæologer på linje med kulstof14-datering.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science.

Willerslev gjorde pionerarbejdet

Matthias Meyer er lidt af et naturtalent inden for DNA-teknologier, og i laboratoriet har han de seneste år udviklet fantastisk følsomme metoder til at finde selv ganske små spor af fossilt DNA fra uddøde dyr og mennesker.

Den mest imponerende bedrift indtil videre er kortlægningen af DNA fra 400.000 år gamle menneske-knogler, hvilket stadig er det ældste fossile menneske-DNA, man har fundet.

»For at par år siden tænkte vi: 'Oh, det ville være skægt at se, om vi også kan finde noget i sedimenter,« siger Matthias Meyer.

»Det er ikke en ny idé som sådan, og særligt Danmark med 'The Copenhagen-Lab' har været pionerer.«

Meyer henviser til professor Eske Willerslev ved Center for GeoGenetik, Københavns Universitet, som pioner inden for DNA fra jord.

DNA sedimenter jord arkæologi datere mennesker tidligste

Førsteforfatter, Viviane Slon, gør klar til at udvinde DNA fra en lille jordprøve. (Foto: Sylvio Tüpke, Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology)

»Helt tilbage i 2003 viste vi, at man kan finde DNA i jord i permafrost, men også i huler i New Zealand. Der fandt vi jo moa-fugle og alt muligt,« siger Eske Willerslev, som på den måde ikke finder studiet særligt nyt.

Men udviklingen er gået stærkt siden med langt mere følsomme teknikker, og mens Willerslev oprindeligt ikke kunne skelne forhistorisk menneske-DNA fra forurening af nutidigt menneske-DNA, er forskerne nu i stand til det.

LÆS OGSÅ: »GISP« og »sensationelt«: Mennesker kan være nået til Amerika 100.000 år før antaget

Fiskestang med den rette madding

Meyers tricks er baseret på en slags DNA-fiskestang. De fokuserer på en lille  del af vores armateriale, der hedder mitokondrie-DNA (mtDNA), som er små cirkulære genomer, der findes i hundredvis i hver celle, mens kerne-DNA (kromosomerne i cellekernen) kun findes i to kopier.

Men det er ikke kun mængden, som er vigtig - mtDNA muterer meget hurtigere end kerne-DNA'et, og derfor er det ideelt til at skelne mellem forskellige arter.

For at få fat i DNA'et bruger Meyer en madding af syntetiseret mtDNA, der er specifikt for f.eks. pattedyr som okser, hjorte eller mennesker, og det fanger det fossile mtDNA.

»Det nye her er vel nok, at de identificerer DNA fra nogle af vores nærmeste uddøde slægtninge og rent faktisk har nok data til at vise, at resultaterne ikke blot afspejler DNA-forurening fra nutidige mennesker. Dette er en teknisk meget vanskelig bedrift,« siger Morten Allentoft.