NASA's rumsonde er rejst til Solens atmosfære: Første data kaldes »spektakulær«

Parker-rumsonden har blandt andet givet os hel ny indsigt i, hvordan solvinden bevæger sig ud i Solsystemet  (Video: NASA Goddard)

06 december 2019

For et år siden sendte NASA deres Parker-rumsonde mod Solen. Rumsonden er allerede tættere på Solen, end noget andet rumfartøj har været før.

Nu har vi her på Jorden for første gang modtaget data fra Parker-rumsonden - data som omhandler observationer fra Solens ydre atmosfære, kaldet koronaen

Første data-sending byder på hints om, hvorfor Solens atmosfære er hundrede gange varmere end planetens overflade - og hvor de såkaldte solvinde kommer fra.

»Dataen er spektakulær. Vi kan se de magnetiske strukturer, som koronaen er gjort af, og de fortæller os, at solvindene opstår i mindre huller i koronaen,« forklarer fysiker ved University of California, Stuart Bale.

Den magnetiske Sol. (Video: NASA's Goddard Space Flight Center/Duberstein)

Hidtil har forskere observeret solvindene fra Jorden, hvor man konkluderede, at der er en hurtig solvind og en langsom

• Den hurtige bevæger sig cirka 700 kilometer per sekund og kommer fra gigantiske huller i koronaen ved Solens poler,
  • Den langsomme bevæger sig med knap 500 kilometer per sekund, og denne vidste man ikke, hvor kommer fra.