NASA-rumsonde opsendt: Skal kollidere med asteroide og sikre os mod fremtidige trusler
rumsonde dart kollison

Rumsonden Dart skal efter planen kollidere med asteroiden Dimorphos til september 2022 (Foto: NASA/John Hopkins, APL/Steve Gribben)

24 november 2021

NASA har i morges klokken 05:20 opsendt rumsonden Dart med kurs mod asteroiden Dimorphos. Planen er en kollision, der har til formål at ændre asteroidens hastighed og kurs.

Mission går ud på at undersøge, hvor svært det er at at ændre kursen på en stor asteroide, der potentielt kunne ramme Jorden med store konsekvenser.

Det skriver BBC.

Se eller gense opsendelsen her. (Video: NASA)

Det er første gang, at man forsøger at ændre kursen på en asteroide for at undersøge, hvordan man bedst kan beskytte Jorden, men Dimorphos er ikke til fare for Jorden.

Det fortæller Kelly Fast, der er en del af NASA’s planetariske forsvarsorganisation, som har til formål at lede koordineringen mellem lande i forhold til at planlægge reaktioner mod potentielle trusler fra rummet.

»Dart kommer kun til at ændre kursen på Dimorphos en smule. Og det er i virkeligheden også alt, der er behov for, hvis vi opdager en asteroide i god tid,« sagde Kelly Fast til BBC.

rumsonde dart

På billedet kan man se størrelsesforskellen på rumsonden og asteroiden Dimorphos, som den skal kollidere med. Dimorphos er en måne til den anden asteroide på billedet, Didymos. (Foto: NASA, John Hopkins Applied Physics Laboratory)

Videnskab.dk har skrevet en anden mere udførlig artikel om missionen - den kan du læse her: Banebrydende projekt: NASA vil forsøge at ændre banen for en asteroide. I artiklen kan du desuden blive klogere på, hvordan Dart-missionen er blevet planlagt, samt hvilke andre måder man kan uskadeliggøre asteroider.