Mystiske signaler fra gådefuld stjerne starter rumvæsen-rygter
Noget kæmpestort er fløjet forbi den mystiske stjerne KIC 8462852 flere gange, og forskernes manglende evne til at forklare mysteriet har sat gang i vilde teorier.

Astronomen Tabetha Boyajian fra Yale Universitet har studeret stjernen KIC 8462852 og fortæller om mysteriet i denne TED Talk. (Video: TED Talk / Tabetha Boyajian)

Tilbage i 2009 begyndte NASA’s Kepler-mission. Hovedformålet var at finde planeter uden for vores solsystem.

Det gjorde Kepler ved at kigge på et bestemt felt på himlen. Her fulgte den lyset fra 150.000 stjerner over fire år og tog et billede hvert 30. minut.

Den ledte efter det, som kaldes planetpassager, hvor en planet blokerer en lille smule af stjernens lys på sin vej forbi den.

Men en bestemt stjerne, KIC 8462852, har flere gange sendt meget mærkelige signaler over flere år, og forskerne ved stadig ikke, hvad det er, der har passeret planeten.

Kæmpestort, asymmetrisk objekt blokerede lyset i ugevis

Normalt blokerer en passerende planet omkring 1 procent af lyset fra en stjerne, men flere gange i blandt andet 2009, 2011 og 2013 viste mystiske målinger, at noget langt større havde passeret stjernen og blokeret hele 15-20 procent af stjernens lys.

Det tager cirka en dags tid for en planet at passere en stjerne af denne størrelse, men målingen fra 2011 viste en passage, der varede en hel uge, mens tilfældet i 2013 strakte sig over mere end 100 dage.

Læs også: Forskere: Vi bør lede efter de rumvæsener, der leder efter os

Planeter er runde objekter, og derfor giver de symmetriske kurver på målingerne af den mængde af lys, som de blokerer.

Men ikke nok med at nogle af de objekter, som har passeret KIC 8462852, har været større og taget længere tid om at passere. Deres kurver på Keplers målinger har også været asymmetriske.

Det vil altså sige, at de ikke har en cirkulær form.

Første indskydelse hos forskerne var, at der var noget galt med de data, som Kepler indhentede. Men det var der ikke.

»Vi kiggede virkelig, virkelig, virkelig grundigt, og dataene var gode. Så det, der skete, var nødt til at være noget astrofysisk, hvilket betyder, at noget ude i rummet kom i vejen og blokerede stjernens lys,« forklarer Tabetha Boyajian, der er astronom og har studeret stjernen KIC 8462852, under en TED-talk, som du kan se øverst i artiklen.

Objekters størrelse var 1.000 gange større end Jorden

Første tanke i 2009 var, at der var tale om en meget stor planet på størrelse med Jupiter. Den ville kunne forklare den mængde lys, som blev blokeret.

Men passagen varede en hel uge, og den asymmetriske kurve på Keplers målinger kunne som nævnt ikke stamme fra et rundt objekt.

I 2013 kom der en helt masse dyk i lyset fra stjernen, som varede mere end 100 dage. Dykkene stammede fra objekter, hvoraf nogle havde skarpe former og andre havde mere brede, men tilsammen dækkede de hele 20 procent af stjernens lys - hvilket svarer til et samlet objekt med en størrelse 1.000 gange større end Jorden.

Læs også: Aflytningsprogram skal finde rumvæsner

De naturlige forklaringer virker uholdbare

De første teorier lød på, at stjernen måske var meget ung, eller at to planeter var stødt sammen foran den.

»Men stjernen viste ingen tegn på at være ung, og der var ikke noget lys fra materiale, som blev varmet op af stjernen - hvilket man ville forvente, hvis stjernen var ung eller hvis en kollision skabte en masse støv,« siger Tabetha Boyajian i sin TED-Talk.

Hvad så med en sværm af kometer, lød et nyt bud. Og det er faktisk det bedste hidtil, selvom det heller ikke virker overbevisende.

»Det ville tage hundreder af kometer at producere vores observationer. Og det er kun de kometer, som tilfældigvis kommer forbi mellem os og stjernen - så i virkeligheden taler vi om tusinder til ti tusinder af kometer. Men af alle de dårlige idéer, vi havde, var det den bedste, så vi publicerede resultaterne,« siger hun.

Den videnskabelige artikel, udgivet i starten af 2016 i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, fik navnet »Where’s The Flux,« og akronymet (ord dannet af første bogstav i en serie ord, red.) WTF (slang, forkortelse for What the fuck, red.) fortæller måske lidt om, hvor forundrede forskerne selv var.

Kan rumvæsener være forklaringen?

Uden gode, naturlige forklaringer fandt forskerne det sværere og sværere at udelukke elefanten i rummet - eller nærmere - rumvæsenet i rummet.

For da Tabetha og hendes kolleger ansøgte om at kigge nærmere på stjernen fra Green Bank Observatory for at udelukke muligheden for, at der kunne være tale om rumvæsener, lækkede ansøgningen til pressen, og lynhurtigt var der konspirationer ude overalt om rumvæsener.

»Nu undrer du dig måske, for hvordan forklarer rumvæsener egentlig lyskurven (for stjernen red.)?« siger Tabetha Boyajian i TED Talken.

»Forestil dig en civilisation, der er langt mere avanceret end vores egen. Under hypotetiske omstændigheder kan de have forbrugt energiforsyningerne fra deres hjemplanet. Hvor skal de tage hen for at skaffe mere energi? De har en stjerne ligesom vores Sol, og hvis de var i stand til at fange mere energi fra denne stjerne, så ville det løse deres energibehov. Derfor ville de bygge kæmpe konstruktioner kaldet ‘Dyson Spheres,’« spekulerer Tabetha Boyajian videre.