Dansk disko-orm kåres som en af årets bedste mikroskop-videoer
I videokonkurrencen Nikon’s Small World in Motion 2020 kaster mikroskop-entusiaster lys over en usynlig verden.

Fotografisk flair blandes med mikroskopet i konkurrencen Nikon Small World, for at vise folk det smukke i det usynlige. Her ses årets fjerdeplads, hvor et rottefosters hjerneceller lyser op. (Video: Dr. Andrew Moore & dr. Pedro Guedes-Dias)

Mennesket har altid haft en idé om en usynlig verden, der omgiver os, og med teknologien til hjælp afdækker vi stadig mere af den.

Det gælder ikke kun det vældige og fjerne ydre rum, men også den mini-verden af molekyler og mikrober, der altid er tæt på os.

Måske lidt for kriblende tæt nogle gange.

Ikke desto mindre fejrer Nikon Small World hvert år vores voksende evne til at kortlægge verden under mikroskopet.

Videnskab.dk bringer dig tæt på 2020's bedste videoer og tager en snak med Martin Kaae Kristiansen, der endte med at vinde mere, end han først troede.

1. pladsen: En sulten vanddråbe

Videoen er taget i slowmotion gange 200 for at afsløre de mikroskopiske vanddråber (Video: Kazi Fazzle Rabbi & dr. Xiao Yan)

Den store vanddråbe spiser den lille. Sådan ser det i hvert fald ud i slowmotion.

På førstepladsen har vi nemlig sammenflydende kondensvand, taget af dr. Xiao Yang og ph.d. Kazi Rabbi fra University of Illinois.

Og deres forskning i, hvordan kondensation hindres eller skabes, der er relevant for alt fra vandrør til effektiv udluftning, har god gavn af sådan en video.

At den så vandt førsteplads, er en lille bonus.

2. pladsen: Rumvæsen eller larve?

Årets andenplads underholder os med vandballet udført af en usædvanlig danser (Video: Dr. Richard Ralph Kirby)

Det kan ligne et rumvæsen fra en gammel film, men man skal snarere til det store hav for at møde vinderen af andenpladsen.

Her finder vi larven Actinotrocha, der efter en kort opvarmning slår over i vandballet.

Videoen er taget af plankton-entusiasten Richard Ralph Kirby, der forsker i de svømmeglade mikroorganismer.

3. pladsen: Dansk diskoorm

Denne spraglede danske orm blev, efter megen debat, 2020's tredjeplads (Video: Martin Kaae Kristiansen)

Videoens hovedperson (Lumbriculus variegatus) er, ifølge fotografen, normalt en kedelig, grå farve.

Men da Martin Kaae Kristiansen lyste et specielt lys på den, blev den hurtigt klædt i alle regnbuens farver.

»Ormen har vist ikke et dansk navn, men jeg fandt den i en prøve taget fra et vandhul i Aalborg,« forklarer Martin Kaae Kristiansen til Videnskab.dk.

Martin har en kandidat i biomedicin, og som hobby filmer han mikroskopisk liv og lægger det på Instagram og YouTube.

I hans egen video af ormen, forklarer han nærmere om, hvordan han fik farverne frem i den.

Mere end én sejr

Martin har endda vundet mere, end han først troede i årets konkurrence:

»Det er lidt en sjov historie. Jeg fik først at vide, at jeg var blandt de fem bedste.«

Martins video af 'disko-ormen' lå nemlig oprindeligt på fjerdepladsen, hvorimod tredjepladsen gik til en video af celler i et almindeligt løg.

Han ville også kunne have været tilfreds med sin fine fjerdeplads, men da han så tredjepladsen, gik noget op for ham:

»Da de offentliggjorde resultaterne 15. september så jeg, at videoen af løgcellerne på 3. pladsen også var min, men det var ikke indsendt af mig!«

»Så var det om at sende dem den oprindelige video hurtigt,« siger Martin Kaae Kristiansen.

Nikon reagerede ved at slette løgcelle-videoen fra deres hjemmeside og YouTube-kanal og hæve Martin og Lumbriculus til en velfortjent tredjeplads.