Astronomer opdager skjult monster-galakse fra universets begyndelse
forskere har ved en fejltagelse fundet usynlig monster galakse fra universets begyndelse

Opdagelsen kan måske gøre os klogere på, hvordan store galakser blev dannet så hurtigt, som de gjorde i det tidlige univers - en proces, der er i strid med forskernes teoretiske modeller. (Foto: James Josephides/Christina Williams/Ivo Labbé).

25 oktober 2019

Forskere har - ved lidt af en tilfældighed - fundet svage spor af en enorm 'monster-galakse', der aldrig er set før, og som daterer helt tilbage fra det tidlige univers, skriver University of Massachusetts Amherst i en pressemeddelelse.

»Det får dig til at spekulere på, om det kun er toppen af isbjerget, og om der er en helt ny population af galakser, der bare venter på at blive opdaget,« fortæller Kate Whitaker, medforfatter til studiet, der er blevet offentliggjort i The Astrophysical Journal.

Den massive galakse har lige så mange stjerner som Mælkevejen og danner nye stjerner 100 gange så hurtigt som vores egen galakse. Opdagelsen kan derfor måske gøre os klogere på et af universets store spørgsmål:

Hvordan store galakser i det tidlige univers, da universet kun var 10 procent af sin nuværende alder, kunne vokse meget hurtigt - en proces, der indtil videre er i strid med forskernes teoretiske modeller.