En æstetisk nydelse, men giftig
Svalehale-sommerfuglens smukke, farverige konturer på vingerne er ikke kun til pynt - de advarer også andre dyr om, at svalehalen er giftig.

( Foto: Frank Jensen)

Svalehalen er ikke alene en af vores flotteste dagsommerfugle – med et vingefang på omkring 8 cm er den også en af de største i Europa.

Desværre har den været forsvundet fra Danmark i mange år, fordi der mangler levesteder som enge og moser af tilstrækkelig størrelse.

Heldigvis er den en ualmindelig god flyver, der kan komme meget vidt omkring, og det sker faktisk ret tit, at et svensk eksemplar endog krydser Kattegat og pludselig optræder i det jyske.

Svalehalens smukke, kontrastrige farvetegning er ikke blot til pynt, men en tydelig advarsel til fugle og andre dyr om, at svalehalen er giftig. Det gælder i øvrigt også de lige så iøjnefaldende larver. De lever på skærmblomster, især kærsvovlrod synes at være meget populær blandt svalehale-larver i Norden.

En solrig sommerdag i en svensk have kom denne svalehale flyvende og satte sig for at indtage lidt nektar – sikkert tiltrukket af synet og duften af syrenernes blomsterpragt – ligesom jeg også var det.