Svaneøgle fra Svalbard er en hidtil ukendt art
De gigantiske fortids-søuhyrer, der blev fundet på Svalbard i 2006, tilhører en helt ny art. Det slår forskerne nu fast.

'Pliosaurus funkei', som den nyopdagede art er blevet kaldt, var en frygtindgydende dræbermaskine. Dyret levede sandsynligvis af plesiosaurer - beslægtede havvæsener med lang hals og et lille hoved. (Grafik: Atlantic Productions)

To kolossale fossiler af pliosaurer - korthalsede svaneøgler - blev i 2006 opdaget på Svalbard, Norge.

(Læs også: Kæmpe svaneøgle fundet på Svalbard)

De forstenede øgler fra Svalbard lignede til forveksling andre fossiler af pliosaurer, der er fundet i England og Frankrig i løbet af de sidste halvandet hundrede år.

Men de norske eksemplarer så alligevel lidt anderledes ud, hvilket gjorde forskerne i tvivl om der var tale om en allerede kendt art af pliosaurer eller en hidtil ukendt art.

Fossilerne blev derfor midlertidigt døbt ’Predator X’ – på dansk ’Rovdyr X’.

Predator X hedder nu 'pliosaurus funkei'

Pliosaurerne var kødædende væsener, der levede i havene for mellem 160 og 145 millioner år siden i Juratiden

De havde korte halse, en tåreformet krop og fire store luffer.

Efter flere år med analyser af kæber, ryghvirvler og forben slår forskergruppen dog fast, at Predator X – eller pliosaurus funkei, som den nu officielt hedder - rent faktisk er en hidtil ukendt art.

Sammenlignet med de kendte arter af pliosaurer havde pliosaurus funkei længere forluffer, en anderledes formet rygsøjle og afvigende mellemrum mellem tænderne.

Fik T-rex til at ligne en tøsedreng

Pliosaurus funkei strejfede omkring i havene for omkring 145 millioner år siden. Det gigantiske væsen var omkring 12 meter lang og havde et kæmpemæssigt kranium på omkring to meter.

Dens bid var fire gange kraftigere end Tyrannusaurus Rex, og forskerne mener, at den blandt andet levede af plesiosaurer – en mindre langhalset slægtning med et lille hoved.

»Pliosaurus funkei har været det ultimative rovdyr i havet,« fortæller Patrick Druckenmiller, professor i geologi ved University of Alaska Fairbanks ifølge livescience.com

I 2008 antog forskerne, at det frygtindgydende hav-uhyre kunne blive op mod 15 meter lang. De nye analyser viser, at dyret formentlig har været en del mindre, men dog stadig væsentligt større end den største nulevende dræber i havet, spækhuggeren, der kan blive op til 9 meter lang. (Grafik: Sponga, Bergens Tidende)

»Dens tænder ville have fået Tyrannusaurus Rex til at ligne en tøsedreng.«

Har været del af ukendt økosystem

De nye analyser afslører desuden, at pliosaurus funkei formentlig har været en del af et hidtil ukendt økosystem i det arktiske hav i fortiden.

De norske fossiler var nemlig kun to ud af næsten 40 arter, der er blevet fundet i Svalbard-området.

»Sammen antyder fundene, at det arktiske hav engang har vrimlet med frygtindgydende rovdyr og hvirvelløse dyr,« siger en anden ledende forsker bag udgravningsprojektet, palæontolog Jørn Hurum fra Naturhistorisk Museum, Oslo til livescience.com