Skimmelsvamp producerer biodiesel
En svamp, der kan konvertere plante-affald til diesel, gør det muligt at generere biobrændsel uden at skulle ofre dyrebare fødevarer.

Nye laboratorieforsøg viser, ay en skimmelsvamp, der lever i bladene på træsorten Eucryphia cordifolia, producerer biodiesel. (Foto: colourbox)

Forskere fra Montana State University i Bozeman, USA, har opdaget, at skimmelsvampen Gliocladium roseum producerer diesel på dampform, der er meget lettere at udvinde, rense og opbevare, end almindelig flydende bioethanol og diesel.

Opdagelsen giver forskerne håb om, at skimmelsvampen på længere sigt vil kunne revolutionere brændstof-produktionen, så den nuværende brug af diesel og bioethanol erstattes af skimmelsvampes biodiesel.

Analyser af skimmelsvampens diesel viser, at dampen er rig på kulbrinte, som også findes i store mængder i almindelig diesel. Derudover indeholder svampens biodiesel letvægts-alkoholer og -estere, der tilsammen har en meget renere og effektiv forbrænding end almindelig diesel.

Det høje indhold af ren kulbrinte betyder, at, at svampenes biodiesel forbrænder meget bedre og mere effektivt end bioethanol, der produceres fra eksempelvis sukkerrør - de indeholder nemlig iltatomer og har derfor også en lavere energitæthed end kulbrinte.

Dieseldampene bruges som våben

Skimmelsvampen lever i blade fra træarten Eucryphia cordifolia, som vokser i Patagonien. Den gemmer sig i de mikroskopiske små hulrum mellem bladenes celler og producerer formentlig diesel-dampen for at dræbe andre skimmelsvampe, der også gerne vil have en bid af kagen.

Fundet kommer som en stor overraskelse, og i en videnskabelig artikel i det videnskabelige tidsskrift Microbiology udtaler forskerne, at »denne svamp tilsyneladende er den eneste levende organisme på Jordens overflade, der gør dette. Vores gæt er, at denne biodiesel i sig selv vil være tilstrækkeligt til at kunne få en maskine til at køre.«

Tapper cellulose for energi

Skimmelsvampen har vist sig at kunne vokse på cellulose, som indeholder store mængder af kulbrinte.

Cellulose er ét af de mest almindeligt forekommende organiske stoffer i naturen og findes i træer og planter, men er meget svært at nedbryde, og derfor går størstedelen af den energi, der er lagret i cellulosen, tabt ved fordøjelse eller under forbrænding. Men ved at lade skimmelsvampen vokse på cellulose er det lykkedes forskerne at få svampene til at producere biodiesel ud fra den energi, som cellulosen indeholder.

Forskerne mener derfor, at skimmelsvampene har et stort potentiale til produktion af biodiesel, uden at det er nødvendigt at ofre store mængder fødevarer. Mange politikere og forskere er kritiske overfor brugen af biobrændsler, fordi det er nødvendigt at ofre fødevarer for at kunne producere det. Det er et problem i en verden, hvor der stadig er store problemer med hungersnød i mange lande.