Sex beskytter planter mod skadedyr
Kønnet formering gør nogle planter mere modstandsdygtige, viser ny forskning.

Gederams (Onagraceae-familien) (Foto: Wikimedia Commons)

Hvorfor er nogle planter mere modstandsdygtige mod insektangreb end andre? Ny forskning viser, at noget af forskellen kan forklares ud fra hvordan planter formerer sig.

Planter, som befrugtes gennem bestøvning, og altså har en kønnet formering, er nemlig mere resistente overfor skadedyr.

Undersøgelsen er for nylig publiceret i 'Proceedings of the National Academy of Sciences' af forskere fra North Carolina State University og Duke University.

»Resultaterne er vigtige for at forstå hvordan planter har udviklet et forsvar mod skadedyr og insekter,« siger Dr. Marc Johnson, professor i biologi og hovedforfatter på undersøgelsen, i en pressemeddelelse.

Planteædere har præferencer

Forskerne undersøgte, hvordan arter fra natlys-familien (Onagraceae) reagerede på angreb fra skadedyr som larver og insekter. Og de undersøgte dette i sammenhæng med formeringsprocessen.

I alt har denne plantefamilie 259 forskellige arter. I norden er Gederams en af de almindeligste repræsentanter.

Flere arter af natlys-familien formerer sig ukønnet, det vil sige via egne udløbere eller stiklinge.

Forskerne fandt frem til, at de såkaldte 'generalist-planteædere', planteædere som foretrækker mange forskellige arter, valgte at spise de planter som formerede sig ukønnet.

Et planteædende skadedyr - sommerfuglelarven. (Foto: Wikimedia Commons)

Resultaterne var lidt anderledes for de planteædere, som kun holder sig til en art. Disse spiste fortsat lige grådigt, trods omfattende pollinering af planterne.

»Dette skyldes nok, at nogle planteædere udvikler sig i takt med deres værtsplanter. De har fundet måder at tackle planternes forsvarsmekanismer på. I stedet for at blive afskrækket af den kemiske cocktail som planterne producerer som forsvar, bliver de snarere tiltrukket af den,« siger Dr. Marc Johnson

Ukønnet befrugtning giver kortsigtet gevinst

»Kønnet formering gør at planterne skiller sig af med dårlige gener og beholder de gode,« fortsætter Dr. Marc Johnson.

»Dette hjælper dem til at udvikle et forsvar mod de fleste skadedyr.«

Ifølge Johnson giver en ukønnet reproduktion mange kortsigtede gevinster, som at bestanden kan vokse hurtigere og formeringen kan ske udenfor pollensæsonen.

Alligevel vil det på længere sigt være skadeligt, eftersom planteæderne foretrækker disse arter.

»Når alt kommer til alt, synes ukønnet reproduktion at være en evolutionær blindgyde,« siger Johnson afsluttende.