Selvlysende katte til kamp mod dødbringende sygdom
Gener fra aber, et fluorescerende protein og en huskat er ingredienserne i en ny opsigtvækkende genmanipulerende metode. Forskere håber på, at den nye metode kan bruges i kampen mod HIV og redde truede dyrearter.

Gener fra fluorescerende vandmænd får kattekillinger til at lyse i blåt lys. På den måde ved forskerne, at både det flourescerende gen fra vandmænd og genet for abe T-celler er overført. (Foto: Mayo Clinic)

I øjeblikket hærger to forskellige AIDS-epidemier verden – den ene i mennesker (HIV) og den anden i katte (FIV). Hiv har over 30 millioner menneskeliv på samvittigheden, og FIV truer flere katte-arter bl.a. løver og tigre, der i fare for at uddø.

De to virus, med ansvar for epidemierne er meget ens, og derfor har forskere fra det anerkendte Mayo Clinic College i Rochester, USA, lavet forsøg på katte for bedre at forstå sygdommen i mennesker, men også for at hjælpe arter som tigre og løver fra at få dødsstødet, der sletter dem fra landkortet.

Kattene blev genmanipuleret, mens de kun var ubefrugtede æg i et reagensglas, og resultatet er små søde, nuttede og selvlysende kattekillinger.

Forsøget er netop offentliggjort i det velansete tidsskrift Nature Methods.

Abe-DNA skal bekæmpe AIDS blandt katte

Når HIV angriber kroppen, angriber den kroppens infektionsbekæmpende T-celler. T-cellerne er forskellige fra art til art, og derfor har forskergruppen fra Mayo undersøgt, om det overhovedet er muligt at erstatte kattens egne T-celler med T-celler fra en abe. På den måde vil de genmanipulerede katte ikke være modtagelige over for FIV.

Ud over T-celle-DNA fra aber indsatte forskerne også DNA fra fluorescerende vandmænd. Derved kunne forskerne nemt se, om overførelsen var en succes. Katte havde succesfyldt fået overført både DNA fra aber og fra vandmænd, hvis de lyste fluorescerende i blåt lys,

Forhåbentligt kan forskerne bruge den nye metode til at hjælpe katte-arter, der er på randen til at uddø. Tigre og løver kan få erstattet deres egne T-celler med T-celler fra aber, så de ikke længere er modtagelige over for FIV. (Foto: Mayo Clinic)

Efterfølgende viste det sig, at kattene ikke længere var modtagelige over for FIV, og at T-cellerne fra aber fungerede ganske glimrende som erstatning for deres egne T-celler.

Virus bekæmper virus

Når forskere skal indsætte gener i en celle, benytter de tit en godartet virus som transportmiddel. Virus er i stand til at indsætte gener i en værtscelle, og forskerne skal bare erstatte virus egne sygdomsfremkaldende gener med andre gener, som de ønsker at indsætte i cellen.

For at sikre sig, at alle kattenes celler indeholder T-celler fra aber, var det nødvendigt at indsætte DNA´et så tidligt som muligt i kattenes udvikling. Derfor indsatte forskerne allerede DNA´et, mens kattene var ubefrugtede æg i et reagensglas.

Den nye metode kan ikke bruges til at kurere AIDS i katte, der allerede har fået sygdommen, men forskerne håber på, at metoden kan bruges til at give den kommende generation af truede katte-arter en chance mod en sygdom.

Desuden kan den nye viden omkring FIV og HIV bruges til bedre at forstå sygdommen i mennesker og måske til at finde en kur til de mange millioner mennesker, der lider af den i dag.