Rygter: Rotte fundet på Mars
Et billede fra en NASA-rover på Mars har vakt røre i vandene på diverse internetsider. På billedet kan man nemlig se noget, der ligner en rotte. Men er det nu også det?

NASA’s Mars-rover Curiosity har i september sidste år fanget et billede af noget, der unægteligt ligner en rotte eller en anden gnaver.

Og det har naturligvis vakt stor interesse på internettet, hvor der er flere teorier om, hvad dyret laver på Mars.

Nogle mener, at det er en helt speciel rum-rotte. Andre er overbevist om, at NASA har placeret rotten på Mars som led i et hemmeligt eksperiment for at undersøge, hvor længe den kan overleve i det barske miljø. Det skriver LiveScience.

Det kunne jo være interessant at undersøge, hvilken gnaver der rent faktisk er tale om. NASA's Curiosity-forskere mener dog ikke, at der er grund til nogen form for postyr:

»Det er tydeligvis et resultat af en række ting som vindens nedbrydning, mekanisk slid og kemisk nedbrydning af vand i klipperne, der giver dem disse besynderlige former,« fortalte forskeren Joy Crisp fra NASA's Jet Propulsion Laboratory i Californien til et pressemøde i sidste uge.

Det er dette rotte-lignende syn, der har vakt debat i forskellige fora på internettet. (Foto: NASA)