Rekordtæt asteroide-passage
15. februar flyver en asteroide meget tæt forbi vores planet, Jorden. Der er dog ingen fare for et sammenstød.

Jorden får jævnligt besøg af større og mindre asteroider, der passerer forbi. Fredag 15. februar vil den ca. 50 meter store asteroide med katalognavnet 2012 DA14 flyve rekordtæt forbi vores planet.

Asteroiden, der blev opdaget sidste år, vil denne dag kl. 20:26 dansk tid passere forbi Jorden i en afstand på kun ca. 27.500 km over jordoverfladen. Det er noget tættere på Jorden end vores geostationære satellitter, der kredser ca. 35.800 km over jordoverfladen. Faktisk er det den tætteste passage af et så stort objekt siden astronomerne i 1990'erne for alvor begyndte at holde øje med nærgående asteroider.

En kollission ville ikke være katastrofal

Asteroidens bane er dog så velbestemt, at der under passagen helt sikkert ikke er nogen risiko for et sammenstød mellem 2012 DA14 og Jorden. Men selvom det en dag skulle ske, vil det ikke være en katastrofal begivenhed - med mindre du tilfældigvis står lige der, hvor den rammer.

Astronomerne vurderer, at objekter af denne størrelse i gennemsnit passerer tæt forbi Jorden med 40 års mellemrum og i snit rammer vores planet med 1.200 års interval.

Passage giver god mulighed for studier

En illustration af 2012 DA14s passage af Jorden d. 15. februar. Tidspunkterne er angivet i dansk normaltid. (Grafik: NASA)

Når en asteroide som 2012 DA14 passerer tæt forbi Jorden uden at ramme, giver det til gengæld astronomerne gode muligheder for at studere objektet.

Det er interessant, fordi asteroider er overskudsmateriale fra Solsystemets dannelse for næsten 4,6 milliarder år siden. For 2012 DA14s vedkommende vil asteroiden bl.a. blive observeret med radar, der både afslører asteroidens egenskaber og giver en bedre bestemmelse af dens bane.

Selvom 2012 DA14 kommer rekordtæt på Jorden, vil den ikke blive klar nok til at kunne ses med det blotte øje.