Rekordmange exoplaneter i beboelig zone om samme stjerne
Omkring stjernen Gliese 667C er der fundet hele tre planeter i den beboelige zone.

Her ses et diagram over planetsystemet omkring stjernen Gliese 667C. (Kilde: ESO)

Der er efterhånden fundet en stor mængde exoplaneter, dvs. planeter der kredser omkring andre stjerner end Solen. Men der er ikke mange af disse exoplaneter, der ligger i deres stjernes beboelige zone.

Den beboelige zone er det område omkring en stjerne, hvor der er den rette temperatur, til at flydende vand kan eksistere på planeternes overflade.

3 ud af 7 ligger i beboelig zone

Omkring stjernen Gliese 667C er der imidlertid fundet syv exoplaneter, hvor hele tre af disse ligger i stjernens beboelige zone. Det er første gang, der er fundet så mange planeter i den beboelige zone omkring en enkelt stjerne.

Gliese 667C er en del af et trippelstjernesystem, der ligger 22 lysår fra Jorden, hvor tre stjerner kredser om hinanden.

Det er en meget kold og svag stjerne, og derfor ligger dens beboelige zone meget tæt på stjernen. Faktisk ligger den beboelige zone tættere på Gliese 667C, end solsystemets inderste planet Merkur kredser omkring Solen.

God mulighed for livsbetingelser

Alle tre exoplaneter er super-Jorde, hvilket er stenplaneter, der er tungere end Jorden, men lettere end vores solsystems store gasplaneter.

Da planeterne ligger i stjernens beboelige zone, er der mulighed for, at der kan findes flydende vand på planeterne, og astronomerne mener, at netop flydende vand er en af de vigtigste ingredienser for liv på andre kloder end Jorden.