Ræve bruger jordens magnetfelt, når de jager
Nye studier tyder på, at ræve benytter Jordens magnetfelt til at bedømme afstanden til et bytte.

Ræve bruger tilsyneladende Jordens magnetfelt, når de jager. (Foto: Colourbox)

Ræve tager tilsyneladende avanceret teknologi i brug for at indfange deres bytte. De er de første dyr, som man formoder bruger Jordens magnetfelt til at bedømme afstand og ikke blot retning. Det skriver Newscientist.com.

Hynek Burda fra Duisburg-Essen Universitetet i Essen har observeret, at ræve næsten altid springer på deres bytte i en nordøstlig retning. Da køer også placerer sig ved hjælp af Jordens magnetfelt, overvejede han, om det samme gjorde sig gældende for rævene.

Højdespringere

Ræve springer højt op i luften, før de lader sig falde ned på byttet. Burdas forskerhold opdagede, at rævene angreb deres bytte fra forskellige retninger, når byttet var synligt for dem. Men når de ikke direkte kunne se byttet, sprang de næsten altid på byttet mod nordøst.

Denne type angreb var succesfulde i 72% af tilfældene, imens forsøg i andre retninger kun havde succes i 18% af tilfældene.

Burda blev ved med at være forbløffet, indtil han konsulterede John Philips fra Virginia Tech i Blacksburg, USA. Philips har foreslået den teori, at dyr måske bruger Jordens magnetfelt til afstandsbedømmelse.

Ræven ser en 'skyggering' på nethinden

Philips og Burda mener, at ræve jager bedst, hvis de kan springe den samme distance hver gang. Burda fremfører den teori, at ræven ser en 'skyggering' på nethinden, som er mørkest mod det magnetiske nord og i lighed med en normal skygge, altid synes at være foran med samme afstand.

Ræven bevæger sig fremad, indtil skyggen møder det punkt, hvor byttets lyd kommer fra, hvilket har en bestemt afstand til byttet.

Ideen er "højst spekulativ men ikke usandsynlig," siger Wolfgang Wiltschko fra Universitet i Frankfurt.