Nye beviser på, at asteroider dræbte dinosaurerne
Forskere i Mexico har gravet sig frem til nye beviser på, at det var en asteroide, der blev nådestødet mod fortidens herskere, dinosaurerne.

Det var ud fra prøver af vulkansk aske fra kulstoflag omkring tiden for dinosaurernes uddøen. Ud fra radioaktiviteten i disse prøver kunne man datere meteornedslaget ret præcist. (Foto: Paul Renne)

Spørgsmålet har stået åbent, siden det første dinosaurusskelet nogensinde dukkede frem af jorden. Hvilken enorm kraft udslettede disse enorme, mægtige dyr?

Flere faktorer kan have spillet ind, men en populær teori fremsat af fysikeren Luis Alvarez skyder skylden på et mægtigt meteornedslag, hvis kollision med Jorden skulle have hvirvlet så meget støv og materiale op, at sollys blev lukket ude, så planter og sidenhen dyr døde.

Man ved, at den seneste masseudryddelse, som gjorde det af med de sidste dinosaurer, fandt sted ved den såkaldte kridt/palæogen-grænse for omkring 65 millioner år siden.

Et problem ved Alvarezs teori har været, at man ikke kunne datere de store meteornedslag på Jorden, så de passede tidsmæssigt med slutningen af kridttiden.

Men ny forskning udvider ifølge LiveScience.com vores viden om et centralt meteornedslag og styrker teorien om, at en asteroide var det, der gjorde det af med dinosaurerne.

Læs også: Dinosaurer var pressede, allerede før katastrofen ramte Jorden

Meteornedslag en milliard gange så kraftig som Hiroshima og Nagasaki

Tæt på den mexikanske by Chicxulub findes et gigantisk krater på 180 kilometer i diameter, som stammer fra en meteor, der har målt omkring 10 kilometer på tværs.

Det har udløst en eksplosion svarende til 100 billioner tons TNT, eller mere end en milliard gange kraftigere end atombomberne i Hiroshima og Nagasaki. Det kan man vist roligt kalde en udslettende kraft.

Det er netop Chicxulub-nedslaget, som Luis Alvarez formoder slog dinosaurerne ihjel.

Problemet er bare, at tidligere undersøgelser har vist, at Chicxulub-krateret er opstået enten 180.000 år før eller 300.000 år efter dinosaurernes masseuddøen ved kridttidens afslutning.

Den nederste pil peger på en kulstofaflejring fra den tid, man mener, at dinosaurerne uddøde. (Foto: Klaudia Kuiper)