Nærjords-asteroide er blevet fotograferet
Der er blevet taget radarbilleder af asteroiden 2005 WK4, da den fløj tæt forbi Jorden d. 8. august i år.

Her ses de radar-billeder, der blev taget af asteroiden 2005 WK4, da den passerede forbi Jorden d. 8. august 2013. (Foto: NASA)

Den bedste måde at tage billeder af asteroider, er ved at bruge en radar. Dette gjorde forskere fra NASA, da de tog en række billeder af asteroiden 2005 WK4, da den passerede Jorden i en afstand på 3,1 million kilometer d. 8. august 2013.

Denne afstand svarer til 8,2 gange afstanden mellem Jorden og Månen.

Radarbillederne viste, at asteroiden er mellem 200 og 300 meter i diameter, og samtidig viser billederne asteroidens form og overfladestruktur.

Samtidig giver radarobservationerne mulighed for at studere asteroidernes størrelse, form og rotation, hvilket kan forbedre forskernes forudsigelser af asteroidernes fremtidige baner.

NASA overvåger truende asteroider

NASA holder nemlig øje med nærjords-asteroider, der potentielt vil kunne true vores planet i fremtiden.

De estimerer, at 98 % af disse asteroider er blevet fundet, og deres fremtidige baner er blevet beregnet nøje.

I juni i år blev det titusinde nærjords-objekt fundet, så der findes en hel del derude. Dog er der ikke en eneste af disse asteroider, der er på kollisionskurs med Jorden i den nærmeste fremtid.