Kæmpe ring om Saturn
NASA's Spitzer-rumteleskop har afsløret en gigantisk ring om Saturn - langt større end planetens øvrige ringsystem.

Saturns enorme ring. (Illustration: NASA/JPL-Caltech/Keck)

Observationer i infrarødt lys (varmestråling) har afsløret en hidtil ukendt ring om planeten Saturn, der i forvejen er kendt for sit imponerende ringsystem.

Den nyopdagede ring, der består af is og støvpartikler, er dog meget større end Saturns øvrige ringe. Den inderste kant af ringen ligger ca. seks millioner kilometer fra Saturn og ringen er cirka 12 millioner kilometer bred. Til sammenligning strækker de hidtil kendte ringe sig kun nogle hundredetusinde kilometer ud fra planeten.

Den store ring ligger desuden ikke lige over planetens ækvator som resten af ringsystemet, men hælder 27 grader i forhold til ækvator.

Inde i den nyopdagede kæmpering kredser saturnmånen Phoebe. Både månen og ringmaterialet kredser om Saturn i den modsatte retning end materialet i de andre ringe og de fleste af planetens øvrige måner. Forskerne formoder, at materialet i den store ring er støv og is, der er slået løs fra Phoebe i forbindelse med nedslag.

Opdagelsen af den enorme ring kan være med til at forklare, hvorfor en anden af Saturns måner - Iapetus - har en mørk og en lys side. Det er den side, der vender fremad i Iapetus' bane, der er mørk, og forskerne har længe haft en formodning om, at det er materiale fra Phoebe, der havner på den todelte måne. Med støv fra Phoebe spredt ud i en gigantisk ring er det ifølge forskerne en sandsynlig forklaring, at dele af materialet vandrer indad mod Saturn og lægger sig på Iapetus.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium