Hubble bekræfter universets acceleration
Med data fra Rumteleskopet Hubble's hidtil mest omfattende kortlægningsprojekt har forskere fået bekræftet, at universets udvidelse accelererer.

Ud fra billeder som dette kan astronomer nu bekræfte, at universet hele tiden udvider sig med større og større hast. De farvede pletter viser fordelingen af stof i COSMOS-feltet. Farven angiver afstand, hvor de orange og røde farver svarer til størst afstand. (Billede: NASA, ESA, P. Simon, University of Bonn og T. Schrabback, Leiden Observatory)

I de seneste år har flere observationer peget på, at universets udvidelse går hurtigere og hurtigere - udvidelsen accelererer.

Nu har en detaljeret analyse af et meget omfattende kortlægningsprojekt gennemført med Rumteleskopet Hubble bekræftet, at denne acceleration ser ud til at være en realitet.

En forskergruppe ledet af Tim Schrabbek fra Leiden Observatory har studeret 446.000 galakser i et område på himlen, der er blevet gennemfotograferet af Hubble - det såkaldte COSMOS-kortlægningsprojekt. Forskerne har også anvendt data fra jordbaserede teleskoper.

Ud fra det omfattende observationsmateriale har Tim Schrabbek og hans kolleger kunnet kortlægge, hvordan meget fjerne galakser bliver forvrængede.

Det sker, fordi deres lys afbøjes af tyngdekraften fra både det lysende og mørke stof i galakser og galaksehobe, som ligger mellem de fjerne galakser og os. Effekten, der kaldes svag tyngdelinseeffekt, beskrives af Einsteins almene relativitetsteori, der er vores hidtil bedste teori for tyngdekraften.

Mørk energi ligger bag

Analysen af COSMOS-observationerne gør det således muligt at kortlægge fordelingen af stof i universet i 3D, og her viser universets acceleration sig på to måder:

For det første vokser de store samlinger af galakser - galaksehobe - langsommere, når udvidelsen accelererer. For det andet er der flere fjerne galakser, der effektivt har fået deres lys afbøjet.

For at forklare accelerationen har astronomerne i flere år arbejdet med begrebet mørk energi, der fungerer som en frastødningskraft, som får udvidelsen til at gå hurtigere. Den mørke energi udgør tilsyneladende omkring 74% af universet, men forskerne ved endnu ikke, hvad denne energi egentlig er.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium