Gen-tab forklarer evolution fra finner til ben
Det har været lidt af en gåde at forstå, hvordan finner blev til ben for mange millioner år siden. En ny opdagelse af ’finne-gener’ hjælper forskerne på vej.

For 365 mio. år siden udviklede finner sig til ben på vores forfædre. Nu har forskere fundet de gener, der er ansvarlige for det store evolutionære skridt.

Firbenede skabninger kan være opstået, fordi generne for finner simpelthen forsvandt. Det antyder et canadisk studie, der har sammenlignet gener fra blandt andet zebrafisk og mus.

De opdagede en familie af gener, der koder for bestemte proteiner i finner. Generne er til stede i zebrafisk og forskellige forhistoriske fisk, men ikke i dyr, der har tilpasset sig livet på landjorden kaldet tetrapoder.

Det rapporterer naturenews.

Resultaterne er netop blevet offentliggjort i tidsskriftet Nature og er udført af forskere fra University of Ottawa i Canada.

Vi kravlede op af vandet for 365 mio. år siden

Fiskelignende skabninger begyndte så småt at få tørre fødder i Devon tidsalderen for omkring 365 mio. år siden, da de med otte-fingrede lemmer trak sig op af lavtliggende vande.

Finner var blevet til lemmer, og i overgangsfasen havde vores tidlige forfædre mistet rækker af stive fibre, kaldet actinotrichia, som afstøtter og guider udviklingen af finner. Det er gener involveret i produktionen af actinotrichia, som forskerne har fundet.

»Det er et meget fint eksempel på, hvordan ændringer i et eller to gener kan være ansvarlige for en kæmpestor evolutionær transition,« siger Axel Meyer, biolog ved University of Konstanz i Tyskland til naturenews.

Det er dog usikkert, om der er en kausal relation mellem tabet af generne og udviklingen af ben. Ifølge forsker er det store spørgsmål, om vi mistede generne, fordi vi mistede finnerne, eller vi mistede finnerne, fordi vi mistede generne.