Forsker: Dinoer hersker måske på andre planeter
Humor skal der til - også i forskningen. Det viste en kemiker, da han sparkede til teorien om, at superintelligente T-rexer muligvis regerer på andre planeter i verdensrummet.

Det er muligt, at superintelligente dinosaurer lever på en planet et eller andet sted langt ude i verdensrummet. Det hævder i hvert fald en amerikansk kemiker. (Illustration: Wikimedia Commons)

NB 30. april 2012: Den videnskabelige artikel bag denne nyhed er trukket tilbage af det tidsskriftet, da der er rejst anklager om plagiering i artiklen mod Ronald Breslow.

Superintelligente Tyrannosaurus Rexer lever måske i bedste velgående langt ude i universet.

Sådan lyder den opsigtsvækkende nyhed, der brød ud, efter et studie om aminosyrers og andre kemiske molekylers egenskaber blev udgivet i tidsskriftet Journal of the American Chemical Society.

Den slags kemiske forbindelser i aminosyrer har nogle helt specielle egenskaber her på Jorden. Men andre steder i universet kan de have modsatte egenskaber, hvilket forfatteren bag studiet, professor Ronald Breslow fra Columbia University i New York, henkastet gør opmærksom på helst nederst i artiklen med ordene:

»Disse livsformer (bygget på molekyler med andre egenskaber, red.) kan meget vel være avancerede dinosaurer, hvis pattedyrene dér ikke har haft held til at få dem udslettet af et asteroidenedslag, ligesom her på Jorden.«

Det er ikke svært at forestille sig, hvordan informationsmedarbejderne gik i totalt selvsving, da de læste artiklen. Og ganske rigtigt – en pressemeddelelse med titlen ’Kan dinosaurer regere på fremmede planeter?’ tikkede da også snart ud fra tidsskriftets informationsafdeling.

Og vupti, dét er opskriften på, hvordan man får hele verden til at skrive om sit aminosyre-studie.

Tanken rum-dinoer minder i øvrigt ret meget om en 'teori' om, at bl.a. det engelske kongehus i virkeligheden består af reptiler fra det ydre rum. Den har brugerne af Videnskab.dk tidligere kåret til verdens dårligste konspirationsteori.

Kiralitet er oprindelsen til livet, som vi kender det i dag

Men lad os begynde med den reelle forskning:

Professor Ronald Breslow har studeret oprindelsen til såkaldt ’kiralitet’ i forskellige aminosyrer, sukkermolekyler og andre kemiske stoffer.

Det er nemlig sådan, at de fleste molekyler har en orientering mod enten højre eller venstre.

Dette er to kirale molekyler. De er altså helt ens, men spejlvendte, på samme måde som hænderne i baggrunden. Livet på jorden består hovedsageligt af venstreorienterende molekyler, men andre steder i universet kan det være anderledes.(Illustration: NASA)

Det kan sammenlignes med dine to hænder. De er (praktisk talt) identiske, men samtidigt hinandens spejlbilleder.

Derfor vil din tommelfinger aldrig kunne ligge oven på den anden tommelfinger, mens de vender samme vej.

Det samme gælder for organiseringen af atomer i en del kemiske molekyler. Selv om sammensætningen er nøjagtig ens i to molekyler – eksempelvis har samme antal heliumatomer, oxygenatomer og arsen-atomer – er de to molekyler nøjagtige spejlbilleder af hinanden.

Teorien, som Ronald Breslow udforsker i det nye studie, går ud på, at for at liv skal kunne opstå, må proteinerne, som livet er bygget op af, bestå af aminosyrer med hovedsageligt én fælles orientering.

Dét er tilfældet her på jorden. Her er de allerfleste aminosyrer – bortset fra nogle yderst få, som vi finder i enkelte bakterier – venstreorienterede.

Højreorienterede dinosaurer hersker på planeten Dinotopia

Så langt, så godt. Men hvor kommer dinosaurerne egentlig ind i billedet? Ronald Breslows argumentation går som følger:

Livet har muligvis bevæget sig til nye planeter, for eksempel Jorden, ved at byggestenene, altså aminosyrerne, har befundet sig på asteroider, som er hamret ned i planeterne og på den måde har tilføjet aminosyrerne.

Den teori kaldes ’panspermia-teorien’, og det er slet ikke sikkert, at alle asteroiderne har haft venstreorienterede molekyler med i bagagen.

Nogle kan have været udstyret med højreorienterende aminosyrer, og dermed kan livet teoretisk set have udviklet sig forskelligt.

Et scenario, der teknisk set er lige så sandsynligt som et hvilket som helst andet, kunne være, at dinosaurer, eller i hvert fald nogle, som ligner dinosaurer, blev udviklet fra højreorienterede aminosyrer på den imaginære planet Dinotopia.

Men den asteroide, som udryddede vores kæmpeøgler for 65 millioner år siden, ramte aldrig Dinotopia.

Disse arme er måske ikke optimale, når man skal styre et rumskib, men hvem ved? Måske har udenjordiske Tyrannosaurusser fundet en løsning. (Foto: Nobu Tamura)

Dermed har dinosaurerne deroppe fået tid til at udvikle sig, og måske er de derfor superintelligente og kører rundt i specialkonstruerede biler den dag i dag.

»I så fald er det bedst, hvis vi ikke møder dem,« slutter Ronald Breslow.

Dinosaurer sælger forskning

Hobbykemikere og andre interesserede har selvsagt reageret på denne noget søgte konklusion på et ellers grundigt studie. - Fra kiralitet i aminosyrer til rumdinosaurer?

Journalisten Brian Switek, der står bag bloggen ’Dinosaur Tracking’ på magasinet Smithsonians hjemmeside, skriver, at han får ondt i hjernen af Ronald Breslows logik.

»Fossilerne her på jorden er detaljeret bevis for, at evolutionen ikke er en lineær proces fra et forudbestemt punkt til det næste. Det har aldrig været sådan, at dinosaurerne skulle opstå. Livets historie på jorden er blevet enormt påvirket af tilfældigheder og sammentræf, og dinosaurernes eksistens er det perfekte eksempel på det,« skriver han.

De fleste ser imidlertid ud til at acceptere, at 81-årige Ronald Breslow har ønsket at skabe interesse for hans forskning på en noget utraditionel måde, og at spekulationen højst sandsynligt er humoristisk ment.

For hvor god konklusionen end er, kan den måske alligevel være til inspiration for unge forskere, som gerne vil nå ud med deres lidt sindige resultater. I så fald er lektionen:

Dinosaurer sælger. Uanset hvad.