Fem jordlignende exoplaneter fundet om samme stjerne
Kepler har fundet intet mindre end fem nye jordlignende exoplaneter kredsende omkring den samme stjerne. Stjernen Kepler-444 er 11,2 milliarder år gammel, og planetsystemet er dermed Mælkevejens hidtil ældste.

Her ses en illustration af Kepler-444 med de fem gamle exoplaneter. Den nye opdagelse viser, at små planeter selv blev dannet i det tidlige univers. (Kilde: Tiago Campante/Peter Devine)

Kepler-rumteleskopet blev opsendt 7. marts 2009 og sendte data ned til Jorden indtil 2013, da to stabiliseringshjul på teleskopet gik i stykker.

I den periode nåede Kepler dog at indsamle så meget data, at forskere stadigvæk arbejder med analysearbejdet.

I den data har astronomer fundet en stjerne, Kepler-444, der er 11,2 milliarder år gammel, og omkring den kredser minimum 5 planeter, der alle har størrelser mindre end Jordens.

En ny mission er blevet sat igang

Stjernen Kepler-444 er 25 procent mindre end vores Sol og ligge 117 lysår fra Jorden.

Alle fem planeter har størrelser, der ligger mellem Merkur og Venus', de ligger alle meget tæt på stjernen og deres omløbstid er mindre end 10 dage.

Temperaturerne på planeterne er derfor så høje, at der ikke er mulighed for, at liv kan eksistere her.

Til gengæld viser den nye opdagelse, at de små planeter på størrelse med Jorden blev dannet, forholdsvis kort tid efter at universet blev skabt, nemlig for 13,8 milliarder år siden.

Det betyder, at der har været små planeter i en større del af universets historie end førhen troet, og det betyder, at liv kan have haft længere tid til at udvikle sig i universet.

Selvom Keplesr stabiliseringshjul ikke længere virker, er der andre anvendelsesmuligheder for teleskopet. Derfor er en ny mission K2 blevet sat i gang, og astronomer ser frem til at få fingre i de nye data.