Auberginefarvet tomat kan forebygge kræft
Forskere har udviklet en ny auberginefarvet tomat, som angiveligt kan forebygge kræft. Tomaten har i hvert fald forlænget livet for kræftramte mus.

De lilla tomter har fået indsat gener fra blomsten løvemund (Antirrhinum majus), der har et højt indhold af antioxidanten anthocyanin.

En genmodificeret auberginefarvet tomat kan måske hjælpe patienter med kræft.

Et internationalt forskningssamarbejde under ledelse af professor Cathie Martin fra det britiske John Innes Centre har ført til udvikling af tomatplanter, der virker forebyggende mod kræft hos mus.

Forskerne har skabt de auberginefarvede tomater ved at indsætte gener fra blomsten løvemund (Antirrhinum majus), der har et højt indhold af antioxidanten anthocyanin. Antocyaniner er naturligt forekommende farvestoffer, der findes i høj koncentration i blandt andet blåbær, solbær, brombær og blå vindruer. Og de beskytter angiveligt mod visse typer af kræft.

Kræftramte mus lever længere

Forskerne har foretaget forsøg på kræftramte mus for at teste, om de auberginefarvede tomater fremmer sundheden. Og deres resultater, der er offentliggjort i tidsskriftet 'Nature Biotechnology', er klare. De genmodificerede tomater virker.

De mus som fik auberginefarvede tomater i deres kost levede meget længere end de mus, som fik almindelige røde tomater i foderet eller standardfoder uden tomat.

Ud over kræft beskytter anthocyaniner angiveligt også mod hjerte-karsygdomme og nogle aldersbetingede sygdomme. Det er desuden påvist, at anthocyaniner kan forebygge diabetes og fedme.

Høj koncentration i kosten nødvendig

Anthocyaniners sundhedsfremmende effekt sættes tit i forbindelse med deres funktion som antioxidanter. Men nyere forskning tyder på, at en del af effekten skyldes deres evne til at påvirke signalveje i pattedyr.

Uanset, hvordan anthocyaninerne virker, afhænger effekten af, at der er en høj koncentration af dem i kosten. Der forskes såvel i Danmark som i udlandet intenst i at øge indholdet af anthocyaniner og andre sundhedsfremmende naturstoffer i forskellige planter.