Asteroide flyver 'tæt' forbi Jorden
Vi får besøg i slutningen af måneden. Asteroiden 2004 BL86 passerer Jorden i en afstand, som er tilpas stor, til at det bliver interessant - uden at det bliver uhyggeligt.

Forskerne glæder sig sikkert til at få et kig på 2004 BL86, da de ikke ved noget særligt om den fra tidligere. (Foto: Shutterstock)

26. januar kommer en asteroide, som første gang blev opdaget i 2004, til at suse forbi os med 1,2 millioner kilometers afstand.

Det er omtrent tre gange afstanden mellem Jorden og Månen, så der er ingen grund til at blive nervøs eller gå i panik. Det er alligevel den tætteste asteroidepassering, vi kommer til at opleve før år 2027, skriver NASA.

Det synes astronomerne selvfølgelig er interessant. De skal observere omstrejferen på bedst mulige vis og vil komme med de første billeder i dagene efter episoden.

Fremtidens forsyningsstationer

»Asteroider er noget for sig selv,« siger Don Yeomans, som ifølge NASA netop lader sig pensionere fra stillingen som chef for NASA's Near Earth Object Program Office.

Asteroiderne skaffer ikke bare vand til Jorden og er byggesten for liv, siger han.

Asteroiden 2004 BL86 vil kunne ses fra den nordlige halvkugle 26. januar 2015, dog kun for dem som har et teleskop eller en kraftig kikkert. (Illustration: NASA/JPL Caltech)

»I fremtiden vil de være værdifulde kilder til mineraler og andre vigtige naturresurser. De vil også blive menneskehedens forsyningsstationer i takt med, at vi fortsætter udforskning af vores solsystem.«

Kan se den med kikkert

Både Deep Space Network-antennen i Californien og Arecibo-observatoriet i Puerto Rico skal forsøge at undersøge den nærgående komet, som antages at være omkring 500 meter bred.

Desuden kan amatørstjernekiggere også få et glimt, hvis de har et lille teleskop eller en stærk kikkert. For hvis du vil se 2004BL86, så er det nu, du skal slå til.

Det tager nemlig 200 år, før den kommer så tæt på igen.