Vores Facebook-venner ligner os selv
Vi bliver langt mindre påvirket af vores Facebook-venner end hidtil antaget. Når vi deler interesser og smag med vennekredsen, skyldes det, at sammenfald i interesser var medårsag til, at vi overhovedet blev venner.

Dine venner på Facebook lytter tit til det samme musik som dig, viser en ny undersøgelse. (Foto: Colourbox)

Dine venner på Facebook lytter tit til det samme musik som dig, viser en ny undersøgelse. (Foto: Colourbox)

Vores verden udvider sig meget lidt, når vi danner nye venskaber. I stedet for at blive konfronteret med nye perspektiver og idéer om livet, får vi nærmere bekræftet vores nuværende tilværelse.

Vi bliver i høj grad venner med dem, der ligner os selv, og de særinteresser, vi har ud over venskabet, smitter ikke af på venskabet. Det viser en undersøgelse af 1.600 unge på Facebooks udvikling i smag og venskaber over fire år, som forskere fra Harvard University står bag.

»Når alt kommer til alt, må vi spørge os selv, hvor meget venskab online såvel som offline, handler om at møde nye mennesker, idéer og få nye perspektiver, i modsætning til at få bekræftet de idéer og perspektiver vi allerede har.«

Sådan siger Kevin Lewis fra Center for Internet and Society på Harvard, der står bag undersøgelsen ’Social selection and peer influence in an online social network’. Undersøgelsens resultater er offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Facebook-venner kan kun påvirke inden for jazz og klassisk

Forskerne fulgte udviklingen i 1.600 studerendes smag og venskaber på Facebook i fire år. Resultatet er, at fælles smag i film og musik i høj grad kan danne afsæt for venskaber.

Til gengæld finder der ikke nogen påvirkning sted: Man begynder ikke at lytte til heavy metal, fordi ens venner er vilde med bandet Slipknot.

Kategorien jazz/klassisk var den eneste, hvor venner måleligt påvirkede hinanden. Hvis man har en ven, der går op i jazz, så er der mulighed for, at man selv begynder at lytte til Miles Davis.

Tidligere undersøgelser er forkerte

Den eneste slags musik, som venner introducerer hinanden til på Facebook, er jazz og klassisk. Her Miles Davis. (Foto: Oliver Nurock)

Resultatet er i modstrid med andre undersøgelser af nye medier, der viser, at idéer og interesser spreder sig som en epidemi på for eksempel Facebook.

Essensen af markedsføring i sociale medier er, at budskabet skal sprede sig af sig selv. Men Harvard-forskerne, mener, at tidligere undersøgelser er forkerte.

»Tidligere forskning har vist, at indflydelse på venner er stærkt udbredt. Men undersøgelserne bliver kritiseret for at benytte ubrugelige modeller og for at fejlfortolke resultaterne.«

»I betragtning af tidligere undersøgelser er det temmelig opsigtsvækkende, at vi må konstatere, at venner stort set ikke påvirker hinanden,« siger Kevin Lewis.

Venskaber er konserverende frem for udviklende

Lektor på Center for Interaktive Digitale Medier på Aalborg Universitet Jørgen Riber Christensen beskæftiger sig bl.a. med viral markedsføring. Han er enig i, at venskaber forstærker interesser frem for at skabe nye interesser.

»Når vi for eksempel deler virale videoer på Facebook, handler det ikke om, at give folk en ny og spændende oplevelse. I stedet siger man dybest set 'jeg synes det her er sjovt, og det tror jeg også, at du gør'.«

»På den måde er venskaber nærmere konserverende end udviklende, fordi de kan forstærke de interesser, man allerede har,« siger han, og nævner, hvordan online boghandleren Amazon har automatiseret metoden:

Litteratur er den eneste aktivtet, hvor vi ikke ligner vores Facebook-venner. Eksperter mener, det skyldes, at læsning ikke er en social aktivitet som musik og film.

»Amazons algoritme kommer med forslag til bøger, der kan interessere én, på baggrund af de bøger man har købt, på samme måde som venner forslår musik, film og bøger baseret på den smag de ved, man har, og ikke baseret på deres egen smag,« siger Jørgen Riber Christensen.

Læsning er ikke en social aktivitet

Forskerne undersøgte også bøgers indflydelse på venskab, og her viste det sig, at bøger var fuldstændig uden effekt for venskaber.

Man kan med andre ord blive venner, hvis man har samme interesse i film og musik, mens det er uden betydning, om man er til Henry Miller eller Harry Potter.

Forskerne tror, at det kan skyldes, at musik og film kan være en social aktivitet, mens læsning foregår alene.

Leger kun med lige børn

Forskerne undersøgte også andre basiselementer i dannelsen af venskaber. De fandt, at geografien også spiller en stor rolle på Facebook.

Hvis man bor i samme bygning, læser samme studie eller har fælles venner, er der stor sandsynlighed for at man bliver venner.

Det betyder, ligesom med film og musik, at man ikke udvider sin vennekreds med nye tanker og ideer, men nærmere reproducerer det, man selv står for.

Studiet understreger, hvor svært det er at bryde den sociale arv, fordi venskaber bliver dannet med dem, der ligner os selv.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om de utrolige billeder af Jupiter her.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk