Opskrift på mere kreativitet
Kreativitet er en forudsætning for innovation. Hvad kendetegner kreative personer? Og hvordan kan virksomheder få kreativiteten til at blomstre?

To hjerner tænker bedre end en. Måske tænker de også mere kreativt. (Foto: Colourbox)

Mennesket har overlevet, fordi vi har formået at tilpasse os skiftende og udfordrende omgivelser på stadig nye måder.

I øjeblikket bliver vore kreative evner sat på en ny stor prøve, når vi skal forsøge at håndtere klimaudfordringerne, og det kan have positive effekter.

Kreativitet er en forudsætning for innovation, som er nøglen til produktivitet, som virksomheder kan tjene penge på.

»Kreativitet er slet ikke noget mystisk. Det handler om at skabe nye og nyttige tanker, ideer og produkter. 'Nyttig' skal forstås i bred forstand, og det kan være nyttigt enten nu eller i fremtiden,« udtaler førsteamanuensis Øyvind L. Martinsen fra 'Handelshøyskolen BI' i Norge.

Martinsen er i sin forskning optaget af at finde frem til, hvad det er, der kendetegner kreative personer. Samtidig ønsker han at finde svar på, hvad ledere og virksomheder kan gøre for at få kreativiteten til at blomstre i organisationen.

Talent for kreativitet

Første bud for ledere, som ønsker sig mere kreativitet, er faktisk oprigtig vilje til at udløse mere kreativitet. Det er lettere sagt end gjort og får konsekvenser for lederrollen.

»Enkelte mennesker har åbenbart større evne og personlighedsmæssigt talent for kreativitet. Virksomheder må i deres ansættelser identificere ansøgere med kreative evner,« siger Øyvind L. Martinsen.

Ifølge Martinsen kendetegnes kreative mennesker ved, at de har en intelligens over middel, de er fleksible, synes godt om nye ideer og har en veludviklet evne til at skabe nye ideer.

Stabile følelser

Den norske forsker har gennemført en undersøgelse, hvor han har kortlagt personlighedstræk ved opfindere. Han har også gennemgået forskning omkring typiske personlighedstræk ved entreprenører, videnskabsmænd og kunstnere.

Et fællestræk for alle fire grupper af kreative mennesker er, at de udviser en stor grad af åbenhed for erfaringer. De kendetegnes også af, at de har megen fantasi og en stor grad af idérigdom (evne til associativ orientering).

Mens kunstnere udviser høj grad af neuroticisme (lav følelsemæssig stabilitet), er opfindere, entreprenører og videnskabsmænd mere stabile følelsesmæssigt.

Ingen af de fire undersøgte typer af kreative mennesker er udpræget omgængelige. De kan være både genstridige og konkurrenceorienterede.

Den norske forsker Øyvind L. Martinsen mener, at det er en god investering at bruge mere tid på at finde de rette ledere.

Mens kunstnere i beskeden grad er planmæssige, kendetegnes både entreprenører og videnskabsmænd af at udvise en høj grad af planmæssighed i det, de foretager sig.

Klima for kreativitet

Men det er ikke nok at ansætte kreative mennesker. Virksomheden skal også sætte tiltag i værk som stimulerer til kreativitet.

»Arbejdsmiljø og de ansattes indre motivation er centrale faktorer i at udløse mere kreativitet,« siger Martinsen.

Kreativitetsforskeren har identificeret seks vigtige faktorer, som får kreativiteten til at blomstre:

Arbejdsopgaverne skal opleves som udfordrende

Interaktion med andre medarbejdere skal opleves som positiv

Den øverste ledelse skal vise, at den støtter kreativitet i praksis

Medarbejdere skal have gode relationer til den nærmeste leder

Tilrettelæggelse af intellektuel stimulering og variation

Risikovillighed og fleksibilitet

Kreativitet kan læres

Heldigvis er det håb for dem, der ikke bobler over af kreative indfald.

»Det lader til at være muligt at tillære sig metoder og teknikker til at blive mere kreativ,« siger Øyvind L. Martinsen.

En sådan træning vil ikke have nogen langvarig effekt, hvis ikke arbejdsmiljøet opleves som positivt eller stimulerende for kreativitet.

Træningen vil heller ikke have nogen langvarig effekt, hvis ikke den nærmeste leder og den øverste ledelse i praksis viser, at de aktivt støtter op om kreativitet.

© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om Evidensbarometeret, som Videnskab.dk lige har lanceret.