Sådan stresser du af
Den britiske psykolog Richard Wiseman påstår, at han har skabt verdens mest afslappende rum - og kommer med ti gode råd til, hvordan du kan stresse af.

Richard Wiseman slapper af i det han kalder for verdens mest afslappende rum. (Foto: University of Hertfordshire)

Richard Wiseman slapper af i det han kalder for verdens mest afslappende rum. (Foto: University of Hertfordshire)

Vi begynder med en lille test.

Ifølge den britiske psykolog Richard Wiseman kan det nemlig være klogt at fjerne foden fra speederen, hvis du svarer 'ja' til fem eller flere af disse spørgsmål:

Virker det, som om at du kigger på uret oftere end andre? Når nogen bruger lang tid på at komme til sagen, har du så lyst til at skynde på dem? Er du ofte den, som bliver først færdig under måltider? Når du går på gaden, bliver du så ofte frustreret, hvis du ikke kan komme forbi andre? Vil du blive irritabel, hvis du satte dig ned i en time uden at foretage dig noget? Går du ud af restauranter eller butikker, hvis du ser blot en kort kø? Hvis du sidder fast i langsom trafik, bliver du så mere irriteret end de andre chauffører?

Blev du ligefrem stresset, blot af at løbe igennem de syv punkter?

Psykologi-professoren har skabt et rum, som han mener, kan få selv de travleste af os til at geare ned, ved at kombinere forskellige elementer, som ifølge den videnskabelige litteratur virker beroligende.

Puder med lavendel

Det er blevet til en slags stort multimedie-rum med bløde måtter på gulvet og puder, som dufter af lavendel. Du bades i et grønt lys, som måske minder om en lysning i skoven, du hører specialkomponeret musik og kigger op på en helt klar, kunstig blå himmel.

»Forskning antyder, at det dæmpede grønne lys fremmer produktionen af dopamin i hjernen, og giver en beroligende fornemmelse,« siger Wiseman i en pressemeddelelse fra University of Hertfordshire.

»Desuden er den kunstige himmel med til at skabe en mild form for berøvelse af sanseindtryk, hvilket hjælper folk til at vende opmærksomheden indad og fjerner deres opmærksomhed fra dagligdagens stress,« siger han.

Den specialkomponerede musik er skrevet af en musikprofessor fra det samme universitet.

»Richard bad mig om at lave et musikstykke med en sagte og distinkt rytme, lavfrekvente noder og uden pludselige ændringer i tempo,« siger Tim Blinko.

(Illustrationsfoto: Colourbox)

Vil sælge ideen om afslapning

Rummet er åbent for publikum under universitetets igangværende 'Health and Human Sciences Research Institute Showcase'.

Det er åbenbart ikke noget kontrolleret videnskabelig eksperiment, men Wiseman siger til den britiske avis 'The Guardian', at han håber på det kan være en måde at bringe afslapning ud til skoler og virksomheder.

Rummet koster ikke så meget at sætte op, og Wiseman håber at organisationer kan lave noget lignende for at modvirke stressrelateret fravær og andre moderne lidelser.

»Vi er interesserede i at hjælpe den kommercielle sektor, men dette er ikke en kommerciel foranstaltning. Vi sælger ikke afslapningsrum, vi sælger ideen om afslapning,« siger han.

Ti tips til at stresse af

Journalisten fra The Guardian afslører imidlertid, at det ikke lykkedes ham at slappe af. Han har nemlig mistet sin pen, og han kan ved siden af sig se en konkurrent fra avisen 'The Times', som ser meget afslappet ud.

Desuden går den specialkomponerede musik ham på nerverne, og det svier i øjnene på grund af en røgmaskine, som skal hjælpe til med at forstærke lyseffekterne.

Ti gode råd mod stress

Hvorvidt du har tiltro til verdens mest afslappende rum eller ej, så kommer her i al fald Wisemans 10 tips til at få has på stress:

  1. Tag ud på landet. Forskning viser at omkring 30 minutter i grønne og stille omgivelser, kan få dig til at føle dig mere afslappet. 
     
  2. Lyt til beroligende musik. At lytte til Vivaldis 'De fire årstider', en afslapnings-CD, eller naturlyde, kan hjælpe til med at sænke blodtrykket. 
     
  3. Lav afslapningsøvelser. Begynd med tæerne og arbejd dig opefter, og spænd musklerne langsomt for derpå at slappe af, i hele kroppen. 
     
  4. Brug tid sammen med dine venner. At være sammen med dem, du kan lide, hjælper med at distrahere fra ængstelige tanker, og kan give bedre humør. 
     
  5. Hjælp andre. Forskning viser at selv små venlige handlinger, som at give penge til et godt formål, hjælper på humøret og reducerer stress. 
     
  6. Acceptér det, som du ikke kan ændre. Der er ikke nogen grund til at dvæle ved fortiden, eller tænke på det, som ikke kan ændres. Fokusér i stedet på, hvordan du kan skabe en bedre fremtid. 
     
  7. Smil mere. Tag ikke livet så alvorligt, og bliv bedre til at håndtere stressende situationer ved at se det morsomme i det der sker. 
     
  8. Brug lavendel. Forskning viser at de fleste mennesker synes, duften af lavendel er særlig afslappende, og at den også hjælper dem til at få en god nats søvn. 
     
  9. Træn kroppen. Træning øger produktionen af endorfiner, som får dig til at føle dig bedre tilpas og blive mere afslappet. 
     
  10. Kig på himmelen. Er det godt vejr, så læg dig på græsset, se op på den klare himmel, og lad positive tanker og billeder drive igennem dit hoved.

© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.