Folk over 40, der tager antibiotika, har større risiko for at udvikle kroniske tarmsygdomme

Et nyt studie finder en kobling mellem at tage antibiotika og en øget risiko for at udvikle kroniske tarmsygdomme, hvis man er over 40. (Foto: Shutterstock)

11 januar 2023

En gennemgang af de danske sundhedsregistre viser, at folk over 40, som har indtaget antibiotika inden for de sidste fem år, har næsten 50 procent større risiko for at udvikle kroniske tarmsygdomme.

Det fremgår af et nyt studie, der udgivet i BMJ-tidsskriftet Gut, og som er anført af den danske professor Tine Jess' forskningsgruppe ved Center for Molecular Predictions of Inflammatory Bowel Disease (PREDICT) på Aalborg Universit.

Forklaringen er ifølge studiet, at i vores tarmsystem svinder bestemte bakterier med alderen, og sammen med indtagelsen af antibiotika forstærkes den proces. Det kan skabe mikrobiologiske forandringer i vores tarmsystem, som kan udløse kroniske betændelsestilstande.

Det drejer sig om Crohns sygdom, som er en kronisk betændelsestilstand i tarmen, og colitis, som er blødende tyktarmsbetændelse.

Forskerne har baseret deres arbejde på danske sundhedsregistre, som gav dem adgang til mere end seks millioner danskeres sygdomshistorie gennem 10 år. Den store gruppe mennesker, der indgik i studiet, er med til at give resultatet troværdighed, skriver de i studiet.

Samtidigt har forskerne forsøgt at udelukke andre faktorer, som kan forstyrre resultatet. Én af dem er omvendt kausalitet, hvor forskerne skal sikre, at det er medicinen, der er skyld i sygdommen, og ikke sygdommen, der er skyld i medicinforbruget.

Den risiko forsøgt at tage højde for ved blandt andet at udelukke information om personer, der havde en diagnosticeret tarmsygdom, inden de modtog antibiotika.

Cirka 18.000 danskere lever med Crohns sygdom, og 600 nye får diagnosen om året.