Ny forskning sår tvivl om teorien om mørk og lys hud
Kilde:
08 juli 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Amerikanske forskere påstår, at der er flere brister i teorien om, hvorfor mennesket har udviklet lyse og mørke hudfarver.

De fremlægger nu en alternativ teori om, hvordan menneskets hudfarve har udviklet sig, skriver forskning.no.

Ifølge etablerede evolutionsteorier har behovet for at producere nok D-vitamin sørget for, at fortidsmennesker har fået lysere og lysere hudfarve, efterhånden som de er flyttet længere og længere nordpå fra deres oprindelsesland Afrika

Det er en kendt sag, at når vi får sollys på huden, producerer kroppen nemlig D-vitamin, hvilket er vigtigt for forebyggelsen af en række sygdomme.

Når mennesket i Norden har udviklet den lysere hudfarve, har det ifølge teorierne haft den fordel, at mere UV-stråling kunne slippe ind til huden – og dermed sørge for mere produktion af D-vitamin.

Den lysere hud er ifølge de gængse teorier resultatet af mutationer i gener, som sørger for produktionen af pigmentet melanin, som ifølge forskning.no styrer, hvilken hudfarve vi har. Men amerikanske forskere rejser nu tvivl om denne teori er korrekt.

»Selv om det er logisk, at lysere hud vil fungere som kompensation for mindre sollys, er det flere brister i denne teori,« siger forsker Peter Elias ved Universitetet i San Francisco, i en pressemeddelelse.

Han henviser til undersøgelser af lys- og mørkhudede mennesker, som blev testet for produktion af D-vitamin. Grupperne blev ifølge forskning.no udsat for lige meget sol, men der var næsten ingen forskel på, hvor meget D-vitamin de producerede.

De amerikanske forskere fremlægger i stedet en alternativ teori udviklingen af hudfarver. De mener, at det handler om mutationer i hudproteinet filaggrin. Denne mutation skal ifølge forskerne være sket for at styrke hudens evne til at beskytte os mod vind og vejr.

En norsk forsker påpeger dog over for forskning.no, at der er flere huller i amerikanernes nye teori – han kritiserer blandt andet deres metode, og at de har valgt at fokusere på særlige studier, som understøtter deres egen teori, mens de har set bort fra andre vigtige studier, som ikke understøtter teorien.