Forskere har opdaget, hvordan insekter blev selvlysende
Kilde:
19 juli 2013

Nogle dyr såsom ildfluer er rigtig gode til at få deres krop til at lyse op - et fænomen kendt som bioluminescens - og forskere har længe vist, at den selvlysende egenskab kommer fra særlige enzymer i deres krop. Til gengæld har det store spørgsmål om, hvordan dyrene i første omgang fik de selvlysende enzymer, længe rumsteret og været årsag til kontrovers. Indtil nu, skriver phys.org.

Forskere melder nu ud, at de har opdaget 'the missing link' i bioluminescensens evolution i noget så lækkert som melorme.

Bioluminescensen skabes af nogle særlige luciferase-enzymer, og i melormene opdagede forskerne nogle luciferase-lignende enzymer. Da de undersøgte dem nærmere, viste det sig, at de indeholdt en naturlig kontakt, som kunne ændre de 'mørke' enzymer til rigtige luciferase-enzymer, som udsendte et orange lys. Det er det første tilfælde af udviklingen af luciferase fra andre nært beslægtede enzymer.

Opdagelsen giver nye muligheder inden for bioteknologi og medicin, men kunne ppotentielt også føre til udviklingen af nye luciferaser i en bred vifte af farver og stærkere lys, siger forskerne, så muligheden for, at vi alle snart går rundt med selvlysende tøj, er bestemt ikke fjern.

Resultaterne er publiceret i tidsskriftet Biochemistry.