Du tager fordelagtige beslutninger, når du er sulten
Kilde:
04 november 2014

KORT NYT FRA UDLANDET

Det kan være en udfordring at købe fornuftigt ind, når man er sulten. Men hvis du derimod skal træffe stratetiske beslutninger, så skal du helst gøre det på tom mave. Det skriver Plos One.

I tre eksperimentelle studier har forskere undersøgt hypotesen, at sult forbedrer ens evne til at tage beslutninger, når udfaldet er usikkert.

I alle studier har de anvendt Iowa Gambling Task, der er en psykologisk test baseret på gambling. I de tre studier var der en gruppe, der havde fastet aftenen inden forsøget og en gruppe, der havde spist, som de plejer.

Forskerne fandt ud af, at de forsøgspersoner, der havde fastet klarede sig bedre i testen end dem, der ikke var sultne. Det taler ifølge forskerne imod anden forskning på området, der viser, at man tager dårligere beslutninger, når man er sulten.

»Disse studier giver for første gang et bevis for, at sult forbedrer beslutningstagning under usikre forhold. Det udfordrer den konventionelle opfattelse af den rolle, som impulsivitet spiller i beslutningstagning,« skriver forskerne i studiet.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Plos One.