Blodig alliance: Ulvehunde og mennesker udryddede neandertalerne
Kilde:
04 marts 2015

Slægtsbåndet mellem mennesket og dets bedste ven, hunden, stikker måske dybere end først antaget. Ifølge amerikansk antroprolog indgik menneskeslægten for 40.000 år siden en ganske særlig alliance med ulvelignende hunde, da de immigrerede fra Afrika til Europa.

Her gik det umage makkerpar sammen og besejrede i fællesskab det moderne menneskes fjende nummer et: Neandertaleren. Det skriver theguardian.com.

»På det tidspunkt var moderne mennesker, ulve og neandertalere alle øverst i fødekæden, og de konkurrerede om at dræbe mammutter og andre store planteædere. Men vi formede en alliance med ulvene, og det har været enden for neandertalerne,« siger professor Pat Shipman fra Pennsylvania State University til theguardian.com. Hun har netop skrevet en bog, hvor den kontroversielle påstand præsenteres.

Forskeren mener, at mennesket, udover at være neandertalerne overlegne i overlevelsesevner og våben, trænede de tidlige ulvehunde til at jage dyr og neandertalere for dem.

En belejlig arbejdsfordeling eftersom landskabet var fyldt med mammutter, næsehorn, bisoner og andre farlige arter.

Ulvehundenes opgave var, ifølge Pat Shipman, at jage byttet og gøre det træt, mens mennesket gjorde arbejdet færdigt med et dræbende stød, formentlig fra et spyd.

»Det betød, at hundene ikke behøvede at nærme sig de store dyr og dræbe dem, hvilket var den farligste del af jagten, mens menneskene ikke behøvede at bruge energi på at spore og jage byttet. Efterfølgende delte de kødet. Det har været en win-win situation,« siger Pat Shipman.

Indtil nu ved vi, at neandertalerne levede i Europa for hele 200.000 år siden, men forsvandt i løbet af få tusind år efter, mennesket kom til.

Pat Shipmans påstand kan, hvis den er rigtig, forklare et af evolutionens helt store mysterier: Hvordan fik det moderne menneske overtaget over det europæiske kontinent?