Videnskabs-TV: Hvad er mørkt stof?
For 80 år siden gjorde astronomer en opdagelse, som stadig kan forundre os i dag. De opdagede, at universet ikke kun består af de planeter, stjerner og galakser, som vi kan se.

I virkeligheden består omkring 25 procent af universet af noget, som astronomerne har givet navnet 'mørkt stof'.

Men hvad er 'mørkt stof' for noget? Hvordan ser det ud? Hvor findes det? Hvorfor er det så svært at finde, og hvordan kan vi overhovedet vide, at mørkt stof eksisterer?

Sådan lyder blot nogle af de spørgsmål, der indgår i denne udgave af dk4s nye programrække 'Forskningsmagasinet'.

Serien er produceret i samarbejde med Videnskab.dk, og seerne kan møde en lang række af de danske universiteters forskere og blive klogere på deres forskning.

Om programmet

Hvert program slutter med en omgang 'Spørg videnskaben', hvori forskere besvarer spørgsmål af almen karakter om videnskaben. I dette program lyder spørgsmålet 'Hvad er mørkt stof?'

Spørgsmålene stilles af journalist Niels Ebdrup fra Videnskab.dk, og svarene om mørkt stof samt om supernovaer leveres af Steen H. Hansen, lektor ved Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet.

Programmet produceres som et samarbejde mellem Videnskab.dk og dk4 og med støtte fra Videnskabsministeriets Udlodningsmidler. Følg med her på Videnskab.dk i foråret 2015:, hvor resten af programmerne sendes: Forskningsmagasinet eller se dem på DK4.dk.