Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Astronomer finder over 100 mulige exoplaneter

exoplanet

En kunstner har illustreret en formodet planet, der er i kredsløb om stjernen GJ 411. Det er den stjerne, der er fjerdetættest på vores solsystem - 8,1 lysår væk (Illustration: Ricardo Ramirez).

Et internationalt hold af astronomer har fundet den største gruppe af mulige exoplaneter nogensinde, skriver Space Daily.

Forskernes data inkluderer næsten 61.000 individuelle målinger, som er blevet udført på 1.600 stjerner. Den umiddelbare analyse afslørede mere end 100 potentialle exoplaneter.

En af disse er i kredsløb omkring den stjerne, der er fjerdetættest på vores eget solsystem.

»Vi har været meget konservative i denne videnskabelige artikel, omkring hvad der tæller som en exoplanetkandidat, og hvad der ikke gør, og selv med vores stringente kriterier fandt vi over 100 nye sandsynlige planetkandidater,« siger Mikko Tuomi fra University of Hertfordshire ifølge Space Daily.

Forskerne har samlet dataen som del af et planet-søgnings-program, der har løbet over to årtier.

De har brugt en teknik med navnet ’radial velocity method’, som er en af de mest succesfulde teknikker, hvis man vil finde planeter. Den tager hensyn til, at planetens tyngdekraft har en effekt på dens stjerne. Astronomerne kan dermed bruge avanceret udstyr til at opfange de små ryk i planeten, når dens tyngdekraft trækker i stjernen.

Alle dataene over bevægelseshastigheder er udgivet som open source. På den måde håber forskerne, at andre forskere vil bruge deres data i kombination med deres egne. Det betyder, at planetsøgningen bliver et fælles projekt.

»Jeg tror, dette studie vil danne præcedens for, hvordan astronomimiljøet kan samarbejde om exoplanetsporing og opfølgning,« siger deltager i forskningsrguppen Johanna Teske fra Carnegie Institution for Science ifølge Space Daily.

Studiet skal publiceres i Astronomical journal og ligger allerede online.

sbl