'Og vinderne af årets EliteForsk-priser er…'
I dag inviterer Uddannelses- og Forskningsministeriet til EliteForsk-prisuddeling. Fem af Danmarks dygtigste forskere under 45 år vil modtage EliteForsk-prisen for at have lavet ekstraordinær forskning.

H.K.H Kronprinsesse Mary overrækker i dag fem priser til fem danske forskere under 45 år, og vinderne præsenteres af uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen.

»EliteForsk-priserne er ikke kun en anerkendelse af landet dygtigste forskere, det er også en investering i fremtiden. Det er forskning, der skal gøre os klogere på verden og være med til at give svaret på nogle af de store udfordringer, vi står overfor. Fra behandling af livstruende sygdomme og bedre indsigt i vores kulturarv til nye bæredygtige energiformer,« siger Sofie Carsten Nielsen i en pressemeddelelse.

Humanist: Jeg er meget beæret

En af prismodtagerne er professor i klassisk arkæologi fra Aarhus Universitet Rubina Raja, som er meget glad for den prestige, der er i at modtage prisen. Hun skiller sig ud fra de øvrige prismodtagere ved at være den eneste, der forsker inden for det humanistiske felt.

»Det betyder rigtig meget for mig. Jeg er virkelig beæret over at få tildelt EliteForsk-prisen. Der er hård konkurrence, og jeg er glad for som humanist at blive anerkendt i et felt, hvor der er enormt meget god forskning. Jeg kan blandt andet bruge prisen til mit projekt i Jordan. Det glæder jeg mig til at komme i gang med,« fortæller Rubina Raja.

Monument var 600 år ældre end antaget

Blandt de forskningsprojekter, Rubina Raja nu modtager en pris for, er hendes arkæologiske arbejde i Jordan. Her har hun blandt andet stået bag et overraskende fund.

Hun har påvist, at vandforsyninger, man hidtil troede stammede fra 8-900-tallet, rent faktisk var 600 år ældre end antaget.

EliteForsk-prisen gives til ’fremragende forskere’ under 45 år af international særklasse. Der uddeles fem priser årligt.

Prisen er på 1,2 millioner kroner. 200.000 kr. er en personlig hæderspris og 1.000.000 går til forskningsaktiviteter. Universiteter, forskningsinstitutioner og private virksomheder med forskningsaktiviteter kan indstille kandidater til prisen.

Alle indstillinger vurderes af Det Frie Forskningsråds bestyrelse, der udvælger og indstiller de fem kandidater til uddannelses- og forskningsministeren.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

Selve monumentet gav ikke umiddelbart ledetråde, som kunne afsløre, hvornår det stammede fra. Men ved hjælp af blandt andet højpræcisionsdateringsmodeller, kulstof-14-dateringer og godt arkæologisk håndværk var Rubina Raja og hendes hold af forskere i stand til at ændre på historien.

»Det er rigtig vigtig viden, fordi det fortæller om en samfundsudvikling over tid. Man kan ikke se alting på en genstand eller monument, men når vi kan datere det, kan vi se, i hvilken hastighed et samfund har udviklet sig. Og her er det meget tidligere, end man hidtil har troet,« siger Rubina Raja.

Hendes videnskabelige artikel om fundet i Jordan er publiceret i tidsskriftet Journal of Archaeological Science.

De fire andre vindere af EliteForsk-prisen:

Ud over Runiba Rajas arbejder de øvrige prismodtagere inden for blandt andet molekylær biologi og datalogi.

Lars Birkedal, professor i datalogi, institutleder ved Institut for Datalogi, Aarhus Universitet. Hans forskningsområde er teoretisk datalogi, nærmere bestemt logik og semantik.

Lasse Heje Pedersen, professor i finansiering og økonomi ved Institut for Finansiering, Center for Financial Frictions, Copenhagen Business School. Hans forskning handler om, hvad der styrer prisudviklingen for aktier, obligationer og andre aktiver.

EliteForsk-rejsestipendier

Et EliteForsk-rejsestipendium er på 200.000 kr. og skal bidrage til, at ’meget talentfulde ph.d.-studerende’ kan få længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Der uddeles op til 20 EliteForsk-rejsestipendier årligt.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

Lene Broeng Oddershede, professor i biofysiologi, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet. Hun forsker i grænsefladen mellem fysik og biologi/medicin med fokus på fysiske egenskaber og fysisk kontrol af biologiske molekyler og celler.

Niels Mailand, professor i molekylærbiologi, Group Leader, The Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research, Københavns Universitet. Hans forskning går ud på at forstå, hvordan vores celler beskytter deres DNA, det genetiske arvemateriale, mod mutationer og andre ændringer.

De unge talenter er der også plads til

Ud over selve EliteForsk-priserne modtager talentfulde ph.d.-studerende 200.000 tusinde kroner i rejsestipendier, så de kan få længere studieophold ved verdens bedste forskningsmiljøer.

En af dem er Morten Kjær, der er ph.d.-studerende på Syddansk Universitet. Han forsker i, hvordan reformationen i 1536 påvirkede Danmarks dengang to retssystemer – nemlig statens og kirkens. Men vejen væk fra det kirkelige retssystem var langt fra problemløs.

Det bød blandt andet på ubehagelige sædelighedsforbrydelser og royale uretfærdigheder, fortæller Morten Kjær i videoen, som du kan se nedenfor.

Video: Syddansk Universitet