Cirka 20.000 elever i grundskolen eller gymnasiet målte deres klasseværelsers luftkvalitet i september.
Resultatet af det såkaldte ‘Masseeksperiment’ var, at 6 ud af 10 klasseværelser i grundskolen eller gymnasiet har for dårlig luftkvalitet.
Det viser en undersøgelse, som er blevet til i samarbejde mellem Danmarks Tekniske Universitet og Dansk Naturvidenskabsfestival.
Den dårlige luftkvalitet går ud over elevernes præstationer, fortæller professor Geo Clausen, en af forskerne bag studiet.
»Man bliver træt og uoplagt af tung luft, og det gør måske, at man ikke lige hører efter. Og vi ved, at børn er mere følsomme over for det end voksne,« siger Geo Clausen, professor ved Danmarks Tekniske Universitet.
Det hænger ikke sammen
Tidligere studier fra Danmarks Tekniske Universitet viser, at en fordobling af ventilationsraten, som er et mål for ventileringens effektivitet, medfører en fremgang i præstationen af skolearbejdet på næsten 10 procent.
Geo Clausen pointerer, at den nuværende luftkvalitet ikke hænger sammen med de ambitioner, vi har på samfundets vegne.
»Det er vigtigt, at luftkvaliteten er i orden, fordi vi lever i et videnssamfund. Sverige har for eksempel styr på det. Vi er i et kapløb med andre lande for at være de dygtigste, og så nytter det ikke noget, at vi starter 5 sekunder efter de i andre i 100-meter løbet,« siger Geo Clausen.
Man har ladet stå til
Det er anden gang, at forskere og skoleeveler slår sig sammen for at måle, hvordan det står til med luftkvaliteten i skolerne.
I 2009 vise målingerne, at 56 procent af klasseværelser havde utilfredsstillende luftkvalitet.
Det er ikke kun elevernes koncentration, som bliver forværret på grund af dårligt indeklima. Det går også ud over det generelle helbred.
Dårlig ventilering, i det lokale man befinder sig i, kan medføre gener som hovedpine, kvalme, irritation af slimhinderne og luftvejsinfektioner.
»Jeg synes, at vi voksne har et ansvar for at sørge for, at børnene har et indeklima, der er i orden. Det er skuffende, at situationen ikke er blevet bedre siden 2009,« siger Geo Clausen.
\ God luftkvalitet
Luftens CO2-indhold viser, hvor godt klasseværelset er isoleret i forhold til, hvor mange personer, der er tilstede. Man angiver luftens CO2 indhold i ppm (parts per million) – altså antallet af CO2-molekyler ud af en million molekyler i luften. Arbejdstilsynet har fastslået, at et lokale højest må indeholde 1000 ppm. Studiet viser at 6 ud af 10 klasseværelser i danske grundskoler og gymnasier har et højere CO2-indhold end det. I 19 procent af klasselokalerne var koncentrationerne mere end dobbelt så høje som anbefalet.