7 gode råd: Sådan klarer du kulden
Kulden er over os. Her er syv forskningsbaserede råd til, hvordan du holder dig varm og undgår at blive kølet for meget ned.

Man kan selvfølgelig sætte sig tæt sammen for at holde varmen i kulden. Men der er også andre måder at holde kropstemperaturen oppe. Her i artiklen finder du syv af dem. (Foto: Colourbox)

Vi befinder os i årets koldeste måneder, og det handler om at holde sig varm, når man bevæger sig ud i snelandskabet for at kælke, lufte de firbenede eller slet og ret for at nyde naturen.

Heldigvis kan Videnskab.dk – med inspiration fra LiveScience – præsentere dig for syv forskningsbaserede råd til, hvordan du holder varmen:

1. Tag flere lag tøj på

Når kroppen bliver afkølet, er det fordi den:

  • Kommer i direkte kontakt med noget koldt – for eksempel, hvis du sætter dig på den kolde jord (det, fysikere kalder konduktion).
     
  • Eller fordi kroppen mister varme, når den kolde vind blæser omkring den (det kalder fysikere for konvektion).

Men ved at tage flere lag tøj på, kan du minimere effekten af de to fænomener. Et basislag bestående af eksempelvis langt undertøj og tykke uldsokker sørger for, at du ikke mister varmen gennem konduktion, fordi du er isoleret mod omgivelserne.

Og et ekstra vind- og vandtæt sæt åndbart overtøj vil beskytte dig mod det varmetab, der skyldes konvektion.

2. Spis og drik godt

Når det kommer til at holde varmen, giver det god mening, at det er almindeligt at spise mere fed mad om vinteren.

Hvis du sørger for at spise flere kalorier, end du egentlig har brug for, har kroppen nemlig lettere ved at holde sig varm.

Har du fået rigeligt at spise, har du nemlig også et højere blodsukkerniveu, hvilket gør det lettere for kroppen at modstå kulden. Samtidig skal du sørge for, at væskebalancen er i orden, så drik også godt med vand.

3. Hold dig fra alkohol

Man kunne måske blive fristet til at snuppe en dram at holde sig varm på. Men det er faktisk noget af det dummeste, du kan gøre.

Alkohol sænker kropstemperaturen og virker derfor stik modsat hensigten.

I stedet for en varm romtoddy bør du nøjes med en kop te – for den hjælper faktisk kropstemperaturen op.

4. Stands kulderystelserne

Når kroppen begynder at ryste af kulde, er det et tegn på, at du straks skal gøre noget for at få varmen igen.

Når temperaturen på din hud falder, begynder kroppen at miste varme, og dine muskler går i gang med trække sig sammen og slappe af igen.

De små spasmer genererer varme i kroppen. Men de kan ikke holde varmen oppe i længere tid. På et tidspunkt holder de op, og så vil kropstemperaturen for alvor dale.

Det er derfor, du skal skynde dig hen til et varmt sted, hvis du får kulderystelser.

5. Væn kroppen til kulde

Mennesker, der er meget udenfor i kulden, kan vænne kroppen til at fryse på et senere tidspunkt, end den ellers ville.

Hvorfor det forholder sig sådan, ved man ikke med sikkerhed. Men noget tyder på, at det hænger sammen med kroppens såkaldte brune fedt.

Det meste fedt i kroppen er hvidt fedt, men vi har også brunt fedt, som kan omsætte kalorier til varme.

Forskere har for nylig fundet ud af, at regelmæssige kuldepåvirkninger får kroppen til at danne mere brunt fedt.

6. Vær i fysisk god form

Er man i god fysisk form, kan man også bedre stå imod kulde. Det er dog vigtigt, at man ikke er så aktiv, at man bliver helt afpillet.

Et vist lag fedt er vigtigt, hvis man vil kunne holde varmen, når sneen falder.

7. Vær opmærksom på, om du er i en risikogruppe

Nogle mennesker er ekstra udsatte, når de befinder sig i kulden. Man skal være på vagt, hvis man:

  • Tager medicin mod højt blodtryk – for eksempel betablokkere og alfablokkere. De kan gøre folk mere kuldesensitive.
     
  • Har lavt stofskifte.
     
  • Er under to år. Små børn kan nemlig ikke hæve kropstemperaturen gennem kulderystelser.
     
  • Er over 60 år. Ældres evne til at hæve kropstemperaturen gennem kulderystelser er også svækket.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud