Videnskab.dk har modtaget følgende kommentar fra religionshistoriker ved SDU, Mikael Rothstein, til uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsens aktuelle udmelding om, at han støtter de videnskabelige forklaringer på livets opståen.
Udmeldingen kommer som svar på en debat om forholdet mellem tro og videnskab, hvor Mikael Rothstein også har deltaget.
Mikael Rothstein skriver:
»Jeg har flere gange understreget, at ministeren for min skyld kan være ligeså religiøs han vil. Det er da klart! Jeg har brugt 25-30 år på at forsvare alle mulige menneskers ret til at være religiøse, som det passer dem. Men det betyder ikke, at man ikke kan kritisere den kobling mellem religion og politisk ansvar, som er på spil her.«
»Det eneste – det eneste – jeg har hæftet mig ved er således, at ministeren har forholdt sig, hvad jeg opfatter som kreationistisk, til to forhold: Jordens alder og menneskets afstamning. Han har udtrykt, at han ikke har overvejet nogen af delene, d.v.s., om det mytologiske eller det videnskabelige er at foretrække. Det bekymrede mig, og derfor kritiserede jeg sammen med en kollega valget af minister. En forskningsminister skal ikke være indifrerent i spørgsmålet om mytologiske fantasier over for videnskab og hårde facts.«
»Problemet er altså ikke i sig selv, at ministeren fremstod som kreationist, men at gabet mellem videnskab og mytologi er uoverstigeligt, og at valget af ham derfor forekom mig mere end besynderligt.«
»Nu ser det ud til, at ministeren ikke er kreationist i egentlig forstand. Han citeres nu for synspunkter, som vel er ganske almindelige blandt religiøse mennesker i Danmark, nemlig at verden er startet ved en eller anden guds mellemkomst.«
»Det er en position, som kirken blev tvunget til at indtage, da de videnskabelige beviser mod myterne i biblen blev for overvældende. I praksis er den slags uproblematisk, men det er regulær kreationisme ikke i videnskabelig forstand.«
»Ministeren forklarer, at han altid vil prioritere videnskabelige forklaringer. Jeg glæder mig derfor over, at ministeren har korrigeret, hvad der åbenbart var en misforståelse, og jeg tænker, at han i mellemtiden nok har haft lejlighed til at overveje såvel Jordens alder som menneskets herkomst.«