KORT NYT FRA UDLANDET:
Det berømte svenske popband ABBA, kan nu også bryste sig af at være et turismefænomen, skriver det svenske Mittuniversitetet i en pressemeddelelse.
Turismeforskningsinstituttet ETOUR ved Mittuniversitetet har gennemført en kortlægning af besøgene ved ABBA The Museum, som ligger nær Stockholm.
Undersøgelsen viser ifølge pressemeddelelsen, at ABBA tiltrækker turister til området. Ifølge pressemeddelelsen spenderer den gennemsnitlige besøgende 2.000 kroner per dag og opholdet i Stockholm varer i gennemsnit tre dage, viser undersøgelsen.
»ABBA-turismen viser, hvor vigtig fans af popkultur er for turismen i almindelighed og for bestemte destinationer. Destinationer kan blive interessante for nye besøgende takket være samarbejdet med et populært kulturelt fænomen,« siger Christine Lundberg, som er forsker på ETOUR i pressemeddelelsen.
Siden åbningen i maj 2013 har ABBA-museet haft omkring en kvart million besøgende, hvoraf omkring halvdelen har været udlændinge, skriver Mittuniversitetet.
75 procent af de besøgende ved ABBA The Museum besøgte også andre attraktioner i Stockholm, og ifølge forskernes undersøgelse ville mange ABBA-fans ikke have besøgt destinationen, hvis ikke det var for netop ABBA.
Læs også:
God turisme bevarer lokale traditioner
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
lb