Danskere sætter rekord i dataoverførsel
Det er lykkedes forskere fra DTU at presse mere end fem billioner bit igennem en enkelt optisk fiber på ét sekund med en enkelt laser. Det er en verdensrekord.

Når der rigtig skal fart på dataoverførsel, sender man data med lys gennem
lyslederkabler. Og det kan forskere fra DTU gøre rigtig hurtigt. (Foto: BigRiz)

Når der rigtig skal fart på dataoverførsel, sender man data med lys gennem lyslederkabler. Og det kan forskere fra DTU gøre rigtig hurtigt. (Foto: BigRiz)

Mængden af data, der bliver sendt mellem computere på internettet og i andre netværk, stiger hele tiden. Ikke engang en finanskrise kan stoppe denne udvikling. Derfor er der et konstant behov for at udvikle netværksteknologier, der kan klare den voksende datamængde.

Og her er danske forskere med helt fremme. På DTU Fotonik har forskergruppen High-Speed Optical Communication netop sat rekord i mængden af data, der kan sendes igennem et lyslederkabel ved hjælp af en enkelt laser.

136 dvd'er på et sekund

Det lykkedes forskerne at sende data med en hastighed på 5,1 terabit i sekundet. De overførte således mere end 5.000 milliarder nuller eller ettaller på ét sekund. Det svarer til, at det tager et sekund at overføre indholdet af 136 dvd'er. Til sammenligning er en typisk ADSL-forbindelse, som rigtig mange danskere har i hjemmet, på nogle få megabit, altså få millioner bit i sekundet.

Forskerne fra DTU Fotonik slog den hidtidige rekord på 3,56 terabit i sekundet ved at anvende et avanceret dataformat, så hver laserpuls kunne bære to bit i stedet for en. Desuden blev laserlysets polarisation - det plan, som lyset bevæger sig fremad i - udnyttet til at fordoble datamængden endnu en gang.

Det er værd at bemærke, at der kun blev brugt en enkelt laser i eksperimentet på DTU. Hvis man benytter flere lasere med forskellige bølgelængder, kan man mangedoble datahastigheden.