Stor succes for NASA: Perseverance har indsamlet en prøve fra Mars
perseverance mars prøve nasa esa klippe core rumsonde

NASA’s Mars-bil Perseverance har selv taget billeder af den klippeprøve, den har indsamlet fra Mars, og sendt billederne tilbage til Jorden. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

07 september 2021

Det er nu lykkedes for NASA’s robotbil Perseverance at tage en prøve af en klippe på Mars.

Det skriver NASA i en pressemeddelelse.

Prøven er taget fra Jezero-krateret. Der er tale om en såkaldt kerne, en cylindrisk prøve skåret ud af midten af et klippestykke, og den er ikke meget tykkere end en almindelig blyant.

Roveren har forseglet prøven i et lufttæt rør af titanium, så det i fremtiden kan blive samlet op uden at have taget skade af vind og vejr.

NASA og den europæiske søsterorganisation ESA har planer om at samle prøver fra Perseverance op under en fremtidig mission, der skal fragte prøverne tilbage til Jorden. Hvis det lykkes, vil det være første gang, videnskabeligt identificeret og udvalgt materiale fra en anden planet kommer her tilbage.

»Det her er i sandhed et historisk øjeblik for NASA’s videnskabelige afdeling,« siger Thomas Zurbuchen, der er forskningschef hos NASA i Washington.

Perseverance begyndte allerede 1. september at bore prøven ud af et større stykke klippe. Da det lykkedes at få den intakte cylindriske kerne ud, viste roveren prøven frem til forskerne derhjemme via kameraet Mastcam-Z.

Efter NASA havde sagt god for den, pakkede Perseverance prøven i titaniumrøret, vejede og målte den og affotograferede den igen.

første billlede perseverance mars 2021 rumfart rumsonde NASA

Det første billede Mars-sonden tog efter sin landing på den røde planet tilbage i februar 2021. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Det er ikke bare imponerende – det er faktisk banebrydende, fortæller Larry D. James, der for tiden leder NASA’s Jet Propulsion Laboratory.

»Med mere end 3.000 dele er prøvetagningssystemet i Perseverance det mest komplekse maskineri, vi nogensinde har sendt ud i rummet,« forklarer James.

Perseverance blev sendt til Mars for at undersøge planeten for tegn på for længst uddødt liv i form af mikrober. Den skal desuden undersøge planetens geologi og tidligere klima.

På Videnskab.dk har vi fulgt Perseverance tæt, og vi skrev både om dens opsendelse, og da den landede. Du kan desuden se det vilde panoramabillede, det lykkedes sonden at tage kort efter sin landing i februar 2021.

seh