NASA har udskudt opsendelsen af James Webb-teleskopet
Kilde:
28 marts 2018

Det hidtil største amerikanske rumteleskop, James Webb, må vente et års tid på sin rejse ud i rummet, skriver NASA i en pressemeddelelse.

Missionens opsendelse var ellers planlagt til at skulle ske i 2019, men de afsluttende testfaser af teleskopet trækker ud, og det nye vindue for opsendelsen bliver omkring maj 2020.

»Alt observatoriets hardware er nu klar, men nogle mangler, som vores egne undersøgelser har kastet lys over, gør, at vi nu må tage de nødvendige skridt for at fokusere på færdiggørelsen af dette ambitiøse og komplekse observatorium,« siger NASA’s nuværende administrator, Robert Lightford, ifølge pressemeddelelsen.

Missionen er ifølge Robert Lightford NASA’s højeste prioritet og er desuden det største internationale videnskabelige rumprojekt i USA’s historie.

James Webb er større end noget andet teleskop og er også kendt som storebroren til det berømte Hubble-teleskop, som det skal afløse, når det engang bliver sendt ud i rummet.

Her skal James Webb holde øje med mystiske fænomener i rummet og være med til at opklare, hvordan vores univers hænger sammen.

På grund af de store dimensioner (James Webb er 6,5 meter lang) var ingeniørerne nødt til at designe dens komponenter, så de efter bedste origami-stil (japansk papirfoldningskunst) kan foldes sammen under opsendelsen.

I den kommende tid vil James Webb blandt andet gennemgå test af de vibrationer, lyde og temperaturer, som teleskopet vil blive udsat for gennem hele missionen.

NASA vil muligvis komme til at overskride de otte milliarder dollars, som oprindeligt var budgetteret til projektet.

naa